Brain Fog / Hersenmist – Last van hersenmist? Ontdek oplossingen om hersenmist te verslaan

door | dec 7, 2022 | Gezondheid | 0 Reacties

De meeste mensen in wat oudere leeftijd hebben brain fog of in het Nederlands, hersenmist ervaren. De brain fog wordt vaak als een troebel gevoel in het hoofd beschreven. Vergeetachtigheid is een veelgehoorde klacht bij ouderen. Naarmate we ouder worden, ervaren we fysiologische veranderingen die storingen kunnen veroorzaken in hersenfuncties die we altijd als vanzelfsprekend hebben beschouwd.

Als je brain fog hebt, duurt het langer om informatie op te slaan en op te roepen. We zijn niet zo snel als vroeger. Ook kunnen gebrek aan slaap, overwerk en stress hersenmist veroorzaken.

Hersenmist kan frustrerend zijn, maar verlichting is mogelijk. Negeer je symptomen niet. Indien onbehandeld, kan hersenmist de kwaliteit van je leven aantasten en leiden tot andere aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson, geheugenverlies en de ziekte van Alzheimer.

Wat Is De Brain fog of Het Hersenmistsyndroom?

Hersenmist wordt gekenmerkt door verwarring, vergeetachtigheid en een gebrek aan focus en mentale helderheid. Dit kan worden veroorzaakt door overbelasting, gebrek aan slaap, stress en te veel tijd achter de computer doorbrengen.

Op cellulair niveau wordt aangenomen dat hersenmist wordt veroorzaakt door hoge niveaus van ontsteking en veranderingen in hormonen die je humeur, energie en focus bepalen. De onevenwichtige niveaus van hormonen zorgen ervoor dat het hele systeem wordt afgeworpen. Het hersenmistsyndroom kan ook leiden tot andere aandoeningen zoals obesitas, abnormale menstruatie en diabetes mellitus.

Wat Zijn de Oorzaken van Brainfog

De Brainfog ontstaat meestal door een levensstijl die hormonale onevenwichtigheden bevordert en wordt verergerd door stress. Hieronder worden een aantal meest voorkomende oorzaken van de hersenmist genoemd:

  • Elektromagnetische straling – van computer, mobiele telefoon, tablets
  • Stress – verminder de bloedtoevoer naar de hersenen, wat een slecht geheugen veroorzaakt
  • Gebrek aan slaap, geen lichaamsbeweging
  • Dieet – aminozuren, vitamines, mineralen en antioxidanten
  • Gifstoffen, vervuiling, chemische stoffen en insecticiden

hersenmist

Brain fog symptomen

Tussen normale cognitieve functies zoals het vermogen om te focussen, kan hersenmist ook van invloed zijn op je vermogen om mentale taken uit te voeren. Deze kunnen zijn: het vermogen om informatie vast te houden, ergens op te concentreren en mentale fouten te herstellen. Tevens, je kunt last van de volgende problemen hebben:

  • Slaapproblemen, slapeloosheid
  • Hoofdpijn
  • Weinig energie of vermoeidheid
  • Verminderde cognitieve functie
  • Stemmingswisselingen
  • Prikkelbaar
  • Vergeetachtigheid
  • Moeite met concentreren
  • Lage motivatie, gebrek aan ideeën
  • Overmatige afwezigheden
  • Licht deprimeren

Daarnaast kun je last van maag- en darmklachten hebben, zwaktegevoel, verminderde kracht en depressieve neigingen. Het kan zijn da je geen libido meer hebt, je kunt gevoelens van waardeloosheid, pessimisme en somberheid ervaren. Als gevolg hiervan ben je niet in staat om actief aan dagelijkse gebeurtenissen deel te nemen en je kun je ook waardeloos voelen.

Behandeling – Manieren Om Hersenmist Te Beëindigen

De behandeling van hersenmist hangt af van de oorzaak. Aanpassingen in levensstijl kunnen ook helpen. Een aantal van de volgende adviezen kunnen enorm helpen:

  • Besteed minder tijd aan computer en mobiele telefoon – herinner jezelf eraan om een ​​pauze te nemen
  • Positief denken, stress verminderen
  • Verander je dieet
  • Zorg voor voldoende slaap – 7-8 uur per dag, ga om 22.00 uur of niet later dan middernacht naar bed
  • Regelmatige lichaamsbeweging
  • Vermijd alcohol, roken en koffiedrinken in de middag
  • Leuke activiteiten vinden

Wat kun je nog doen om Brein fog tegen te gaan

Word je al een tijdje geplaagd door deze klachten? Het kan nuttig zijn om te overwegen om enkele wijzigingen in je levensstijl aan te brengen. Aarzel niet om je arts te raadplegen als je problemen heeft.

Als je medicijnen gebruikt, is dit nog belangrijker. Het nauwkeurig aanpakken van de bron van deze tekens zal je aanzienlijk helpen om weer een goed gevoel in je hoofd te krijgen. ​

Heb je last van brain fog? Onderstaande tips kun je gebruiken om de klachten te verminderen.

1.       Verbeter je nachtrust

Een betere nachtrust kan leiden tot verbeterde hersenfuncties. Hoe meer uren slaap van hoge kwaliteit je krijgt, hoe sneller je weer volledig kunt presteren. Een volwassene zou gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per nacht moeten hebben.

Slaapapneu is een obstakel voor voldoende rust dat, als het wordt genegeerd, ernstigere problemen kan veroorzaken. Maak een afspraak me je arts voor een slaapapneu onderzoek.

Sommige mensen vragen gewoon veel van zichzelf, dus blijven ze laat op om te proberen alles gedaan te krijgen voordatt de dag voorbij is. Mensen die langer werken, werken langer omdat de smartphones voorkomen dat mensen onderscheid maken tussen hun thuis- en werkomgeving.

Hoe vaak sta je te popelen om je e-mail te ontvangen voordat je die avond vertrekt? Je staat niet alleen zo te popelen om aan de werkweek te beginnen da je heel laat naar bed gaat, maar je neemt ook de problemen van de afgelopen dag, de nacht mee in.

Tips voor een goede nachtrust zijn:

  • Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed.
  • Laat je smartphone buiten de slaapkamer.
  • Surf niet op internet en typ geen e-mails voordat je gaat slapen.
  • Zorg dat de slaapkamer donker is.
  • Als je ’s nachts wakker wordt, kijk dan niet op de klok om te zien hoe laat het is. Als je weet hoe laat het is, trek je daar conclusies uit die alleen maar tot meer onrust zullen leiden.

Als je een goede nachtrust hebt gehad, ben je beter bestand tegen stress op alle vlakken. Zo word je humeur beter, blijven je hormonen op peil en verhoog je je weerstand. Dan kan deze energie je helpen om de dag door te komen. Veel van de symptomen van hersenmist kunnen vaak minder lastig worden.

2.       Voeding

Het consumeren van het verkeerde type voedsel is een van de belangrijkste oorzaken van hersenmist. De meeste mensen eten te veel suiker en voedsel van lage kwaliteit. Junkfood zit vol met stoffen die niet nuttig zijn en die het menselijk lichaam niet eens kan verwerken.

Denk bijvoorbeeld aan kunstmatige kleur- en smaakstoffen, conserveermiddelen en chemische zoetstoffen. Deze leiden tot lichte ontstekingen over je hele lichaam.

Die ontstekingen ga je in het begin niet voelen. Ze zorgen ervoor da je hersenen niet normaal werken, een gevoel van lage energie, een verminderde weerstand, haastige gedachten, een mistige geest en een ongunstig dieetplan. Meer gezondheidsbewust worden en gezonde voeding zijn de eerste stappen naar het oplossen van ontstekingen.

Suiker blijkt het ideale voedingsmiddel: je krijgt er snel kracht van en je wordt er vrolijk van. Maar kort nadat de stroom is afgenomen, daal je bloedsuikerspiegel en voel je zich vreselijk. je hoeft alleen maar weer zoete snacks te consumeren om je humeur te verminderen. Dat is de vicieuze cirkel van suiker.

Enkelvoudige koolhydraten beïnvloeden je hele lichaam op dezelfde manier. Frequente inname van dit soort voedsel veroorzaakt een lichte ontsteking bij u. Omdat je bloedsuikerspiegel fluctueert, heef je bovendien altijd honger tussen de maaltijden door en eet je uiteindelijk meer dan je wilt. De verhoogde eetlust van je lichaam is bedoeld om je meer suiker aan te bieden, en daarom lijden zoveel mensen aan obesitas.

3.       Meditatie

Onze hersenen zijn al zo lang met prikkels gebombardeerd dat ze de aanval niet meer konden volhouden. Er is een constante stroom van gegevens om ons heen, of het nu via een computer, een smartphone, een tablet of een televisie komen. Zo’n verscheidenheid aan onderbrekingen en snuisterijen lijkt misschien een bron van geluk, maar deze prikkels zijn in feite stressoren voor onze hersenen.

Ze moedigen je aan om te reageren, ze leiden je af en ze belemmeren een ongestoorde focus. Als je besluit om onverstandig met deze stortvloed aan data om te gaan, zul je waarschijnlijk veel spanning ervaren. Naast hoe we omgaan met digitale middelen, voel je ook de druk die gepaard gaat met de dagelijkse routine.

Meditatie kan het gemakkelijker maken om te ontdekken waar je hart en ziel naar verlangen. Er zijn talloze manieren om te mediteren. Je kunt overwegen om ademoefeningen te doen, je te concentreren op een kaarsvlam of een mantra te herhalen. Gebruik ook een kalmerende visualisatietechniek om je balans te herstellen.

Meditatie is niet alleen geweldig in het verminderen van stres, het heeft ook veel andere gezondheidsvoordelen.

Welke Supplementen Om Hersenmist Te Stoppen Kan Ik Gebruiken

Voordatt ik andere supplementen die helpen tegen brain fog ga benoemen, wil ik je mijn favoriete supplement introduceren die werking van hersenen bevordert. Dit product heet Breinboost van de Natuurlijk Presteren.

BrainBoost bevat een unieke mix van zeven natuurlijke noötropica die gedoseerd zijn in de ideale, synergetische verhouding voor maximaal effect. De populariteit van noötropica is de laatste tijd toegenomen en nootropica vormen een breed assortiment aan speciale hersensupplementen. Er is ook een verscheidenheid aan synthetische noötropica in omloop, maar deze zijn verre van goed herkend.

Klik hier om meer over dit product te lezen!

Door me je arts of orthomoleculair therapeut te praten, wee je wat voedingssupplementen voor je gezondheid kunnen betekenen. Laten we het hebben over ijzer, vitamine B12, B3, magnesium, vitamine D of supplementen zoals omega-3 essentiële vetten. De volgende supplementen kunnen helpen om hersenmist tegen te gaan:

  • Visolie – bevat langketenige omega 3-vetzuren, DHA. De bron is zalm, tonijn, makreel en sardines. Het kan de hersenfunctie, motoriek en visie verbeteren.
  • Ginkgo Biloba-extract – uitgebreid bestudeerd vanwege zijn effectieve ontstekingsremmende, antioxiderende, bloedplaatjesvormende en bloedsomloop bevorderende effecten. Voordelen van Ginkgo biloba zijn onder meer verbeterde cognitieve functie, positieve stemming, meer energie, verbeterd geheugen en verminderde symptomen die verband houden met meerdere chronische ziekten. Het kan ook het risico op de ziekte van Alzheimer verminderen.
  • Choline Bitartraat – Choline is chemisch verwant aan de B-groep van vitamines. Choline is belangrijk voor celmembranen en voor de aanmaak van de neurotransmitter acetylcholine, die een rol speelt bij het geheugen en de spiercontrole.
  • Gamma Oryzanol – is aangetoond dat het de niveaus van neurotransmitters in het centrale zenuwstelsel verhoogt. Het bevordert ook stemmingsontspanning en een goede nachtrust.
  • L-Theanine – bevordert ontspanning en vergemakkelijkt de slaap door het niveau van serotonine, dopamine en GABA te verhogen. L-theanine staat bekend als een anxiolyticum – het werkt om angst te verminderen.
  • Fosfatidylserine – is een belangrijke chemische stof met wijdverbreide functies in het lichaam. Het maakt deel uit van de celstructuur en speelt een sleutelrol bij het in stand houden van de cellulaire functie, vooral in de hersenen. Het gebruik van fosfatidylserine kan sommige symptomen van de ziekte van Alzheimer en dementie verbeteren. Het helpt ook bij het verbeteren van het denkvermogen, de aandacht, de impulsbeheersing en hyperactiviteit bij kinderen en tieners met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).
  • Inositol – wordt ooit beschouwd als een lid van het vitamine B-complex. Het speelt een rol bij het zenuwstelsel en de vetstofwisseling. Het helpt bij de productie van gezonde cellen in het beenmerg en de productie van celmembranen – myelineschede. Het is ook belangrijk voor de haargroei.
  • Ginseng-extract – Ginseng reguleert effectief de immuunrespons en de hormonale veranderingen als gevolg van stress, waardoor de homeostase behouden blijft. Naast het onderdrukken van het optreden van psychische aandoeningen zoals angst en depressie, voorkomt ginseng ook stres gerelateerde fysiologische aandoeningen.
  • Sojalecithine – samengesteld uit fosfatidylcholine. Het verbetert het geheugen en leervermogen. Het helpt ook het risico op galstenen te verminderen en de leverfunctie te verbeteren. Onderzoek toont aan dat het de hersenfunctie helpt verbeteren en dementie kan voorkomen.
  • L-Carnitine L-tartraat – speelt een belangrijke rol bij de productie van acetylcholine. Het helpt de hersenfunctie en dementie te verbeteren. Dit aminozuur kan de bloed-hersenbarrière (BBB) ​​passeren en reguleert het niveau van neurotransmitters in de hersenen.
  • Vitamine C (calciumascorbaat) – speelt een belangrijke rol in het lichaam. Het is nodig om de gezondheid van huid, kraakbeen, tanden, botten en bloedvaten te behouden. Het wordt ook gebruikt om de cellen van je lichaam te beschermen tegen schade. Het staat bekend als een antioxidant. Het helpt ook bij het reguleren van de lichaamstemperatuur en de hormonale productie.
  • Vitamine A-acetaat – is een belangrijke in vet oplosbare vitamine. Het bevordert een goed zicht en gaat nachtblindheid en oogaandoeningen tegen. Vitamine A helpt bij een goede werking van het immuunsysteem. Het is ook noodzakelijk voor normale celgroei en -ontwikkeling. Een andere belangrijke rol is dat het een antioxidant is die cellen beschermt tegen schade door vrije radicalen.
  • Vitamine E – bestrijdt vrije radicalen en voorkomt de ontwikkeling van ziekten. Bepaalde isomeren van vitamine E hebben krachtige antioxiderende eigenschappen die de kracht hebben om schade door vrije radicalen te verminderen, ontstekingen te bestrijden en daarom op natuurlijke wijze veroudering in je cellen helpen vertragen en gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen, hypertensie, veroudering en kanker bestrijden.
  • Vitamine B-complex – B-complexvitaminen helpen je lichaam energie te maken uit het voedsel da je eet, vormen rode bloedcellen en spelen een essentiële rol in bepaalde lichaamsfuncties. Vitamine B1 is een therapeutisch middel voor neuropathie. Vitamine B2 helpt voedsel om te zetten in energie. Vitamine B3 helpt enzymen in het lichaam goed te functioneren door het lichaam te helpen andere B-vitamines te gebruiken. Vitamine B5 bevordert de spijsvertering en een gezonde huid. Vitamine B6 is betrokken bij de immuun functie en de ontwikkeling van de hersenen. Het helpt bij de vorming van neurotransmitters. Vitamine B12 is nodig voor de vorming van rode bloedcellen en DNA. Het is belangrijk voor de eiwitstofwisseling.

Elk brein verandert met de leeftijd en de mentale functie verandert mee. Mentale achteruitgang komt vaak voor en is een van de meest gevreesde gevolgen van veroudering.

Er zijn manieren waarop je kunt doen om jou te helpen de hersenfunctie te behouden: minder gebruik van smartphone, tablet en computer, voldoende rust nemen, gezond eten en essentiële supplementen nemen die zijn bereid door een team van experts. Deze veranderingen in je levensstijl kunnen helpen het geheugen te verbeteren, stress te verminderen en het emotionele evenwicht te behouden.

Samengevat

Kortom, hersenmist kan een frustrerende en verwarrende ervaring zijn. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Door de stappen in dit artikel te volgen, kun je actie ondernemen om de effecten ervan te verminderen. Van het begrijpen van de oorzaken tot het maken van een plan voor verbeterde slaap en voeding, er zijn veel manieren waarop je je hersenmist onder controle kunt krijgen. Vergeet ten slotte niet om zelfzorg te omarmen en te ontspannen wanneer dat nodig is. Met deze strategieën kun je verlichting vinden van hersenmist en je algehele kwaliteit van leven verbeteren!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg Ons

burnbooster
BREINBOOST

Related Posts: