fbpx

Hoeveel Cafeïne Zit er in Een Kopje Cafeïnevrije Koffie?

cafeïnevrije koffie

Posted On 17/06/2019

Over het algemeen bevat een typische kop gewone koffie ongeveer 100 mg cafeïne. Daarom kan een typische kop cafeïnevrije koffie ongeveer 3-5 mg cafeïne bevatten, maar dit kan variëren.

Koffie en thee dragen het meest bij aan cafeïne in de voeding van mensen over de hele wereld. Volgens gegevens van Reuters (1) drinkt 64 procent van de Nederlandse volwassenen gewoonlijk dagelijks een kopje koffie in 2018.

Het aantal Nederlanders dat dagelijks koffie drinkt, was in de jaren negentig laag of minder dan 50 procent van de Nederlanders die dagelijks koffie dronken. Maar koffie is teruggekeerd omdat meer mensen het nu dan vroeger drinken.

Wat kan hebben geleid tot een toename van de koffieconsumptie is de positieve gezondheidsuitkomst van koffie uit onderzoeksstudies. Koffie werd ooit gezien als een onderdeel van een negatief dieet, maar als het met mate wordt geconsumeerd, kan het zelfs bepaalde gezondheidsvoordelen bieden.

Het effect van cafeïne op het lichaam kan sterk variëren van persoon tot persoon. Cafeïne kan een snelle hartslag veroorzaken, je zenuwachtig voelen of andere onaangename bijwerkingen hebben. Mensen kunnen ook hun cafeïne-inname verlagen als ze bepaalde medicijnen nemen.

Hierdoor kan of moet niet iedereen elke dag gewone koffie drinken. Sommige mensen met cafeïnegevoeligheid kunnen cafeïnevrije koffie drinken om te genieten van de smaak en de gezondheidsvoordelen van koffie zonder de bijwerkingen van cafeïne.

Hoeveel cafeïne zit er in een kopje cafeïnevrije koffieHoe wordt cafeïnevrije koffie gemaakt?

Om koffie als cafeïnevrije te beschouwen, moet 97 procent van de cafeïne uit koffiebonen worden verwijderd.

Cafeïne is een natuurlijk bestanddeel van koffiebonen en de hoeveelheid cafeïne kan variëren tussen verschillende soorten bonen.

Er zijn drie manieren om de cafeïne uit koffiebonen te verlagen:

  • Gebruik van organische chemische oplosmiddelen
  • Kooldioxide gebruiken
  • Een proces gebruiken met alleen water (Swiss Water-methode)

De koffieproductie van cafeïnevrije koffie kan om het even welke drie van deze methoden gebruiken om cafeïne te verwijderen. Er was een bezorgdheid over de chemische oplosmiddelmethode, omdat de chemicaliën die in dit proces worden gebruikt, carcinogeen zijn gebleken in sommige dierstudies.

Het residu dat achterblijft in koffie met behulp van dit proces is echter vrijwel nul en er zijn geen aanwijzingen dat consumptie van dranken met deze methode om cafeïne te verlagen nadelige gezondheidseffecten heeft (2).

Hoe dan ook, als u zich zorgen maakt over het nuttigen van cafeïnevrije koffie met alleen de watermethode, controleer dan uw verpakking of plaatselijk koffiehuis om te bepalen welk proces wordt gebruikt voor het maken van koffie met cafeïnevrije.

Hoeveel cafeïne in cafeïnevrije vergeleken met gewone koffie

Alleen al omdat koffie het label cafeïnevrije heeft, wil dat nog niet zeggen dat het cafeïnevrij is. Hoeveel cafeïne wordt gebruikt in normale of cafeïnevrije koffie kan variëren, afhankelijk van de gebruikte bonen.

Over het algemeen bevat een typische kop gewone koffie ongeveer 100 mg cafeïne. Daarom kan een typische kop cafeïnevrije koffie ongeveer 3-5 mg cafeïne bevatten, maar dit kan variëren.

In een studie uit 2006 (3) werd gekeken naar het cafeïnegehalte in verschillende cafeïnevrije koffiedranken. In de eerste studiefase werden 10 verschillende cafeïnevrije koffie van verschillende koffiehuizen geanalyseerd op cafeïnegehalte. Het cafeïnegehalte varieerde van 0-13 mg per 16 once koffie.

Gerelateerd:  6 Tips om Het Risico Op Een Hartaanval of Beroerte te Verminderen

In de tweede fase analyseerden onderzoekers het cafeïnegehalte van cafeïnevrije espresso en koffie van Starbucks. Zes monsters werden verzameld uit dezelfde Starbucks – winkel en geanalyseerd.

Het cafeïnegehalte in de espresso varieerde van 3-15,8 mg en het cafeïnegehalte in de cafeïnevrije koffie varieerde van 12-13,4 mg per portie van 16 oz.

Gezondheidsvoordelen van cafeïnevrije koffie

Regelmatige consumptie van zowel cafeïne als gewone koffie is in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder:

  • Verlaagd risico op diabetes type 2 (4)
  • Bevordering van de levergezondheid (5)
  • Omgekeerd geassocieerd met totale en oorzaak – specifieke sterfte (6)
  • Potentieel verlaagde BMI met de koffie-inname (7)

Cafeïne kan een deel van de reden zijn voor gezondheidsvoordelen die samenhangen met koffie-inname, maar ook andere componenten zoals de antioxidanten kunnen een beschermende rol spelen. Onderzoekers verduidelijken nog steeds hoe koffie de gezondheid positief beïnvloedt.

Het kan ook iets anders zijn in het dieet of de levensstijl van koffiedrinkers die bijdraagt ​​aan het gezondheidsvoordeel.

Is cafeïnevrij beter dan gewone koffie?

Het is aangetoond dat cafeïnevrije of gewone koffie potentiële gezondheidsvoordelen biedt. Overschakelen van gewone naar cafeïnevrije koffie lijkt de meeste, zo niet alle, gezondheidsvoordelen te behouden die gepaard gaan met koffie-inname.

Naast omgevingsgevoeligheid voor cafeïne biedt overschakelen op cafeïnevrije koffie mogelijk echter geen extra gezondheidsvoordelen.

Daarom kan het drinken van beide dranken worden beschouwd als onderdeel van een gezond dieet. Houd er rekening mee dat het toevoegen van koffie aan je dieet niet goed is voor het eten van ongezond voedsel en niet voor het trainen.

Eenvoudig koffie toevoegen, vertaalt zich niet in gewichtsverlies of een merkbare verbetering van gezondheidsmetingen. Het is slechts een deel van het totale beeld van uw totale inname van voedsel en drank.

In het algemeen, tot ongeveer 3-4 kopjes koffie, wordt een dag beschouwd als een gezonde inname voor de meeste volwassenen. Er is een individuele afwijking met deze aanbeveling.

Als u gevoelig bent voor cafeïne, is het misschien wel uw beste limiet om slechts 1-2 kopjes cafeïnevrije te drinken.

Andere dranken met weinig cafeïne

Soms is cafeïnevrije drinken nog steeds te veel cafeïne voor het lichaam (of medicatie-interacties).

Als u op zoek bent naar cafeïnevrije drankjes, kan kruidenthee uw beste keuze zijn. Zwarte en groene thee bevatten nog steeds cafeïne. Zorg ervoor dat je alle kruidentheeën kiest als je iets warms wilt drinken zonder cafeïne.

is koffie gezondConclusie: Hoeveel cafeïne zit er in cafeïnevrije koffie?

Cafeïnevrije koffie moet per definitie 97 procent minder cafeïne bevatten dan de gewone koffie. Koffiebonen kunnen variëren in cafeïnegehalte, dus niet alle cafeïnevrije koffie hebben dezelfde hoeveelheid cafeïne.

In het algemeen kan een kopje cafeïnevrije koffie nog steeds tussen 0 en 10 mg cafeïne bevatten. Sommige cafeïnevrije koffiesoorten bieden misschien meer. Een typisch kopje gewone koffie kan ongeveer 100 mg cafeïne bevatten.

De koffie cafeïnevrij te maken kan op drie verschillende manieren worden uitgevoerd: met chemische oplosmiddelen, kooldioxide of met een watermethode.

Van cafeïnevrije koffie is aangetoond dat deze de meeste gezondheidsvoordelen biedt die horen bij het nuttigen van gewone koffie. Er wordt meer onderzoek gedaan om de gezondheidsvoordelen of -problemen te bepalen bij het drinken van beide soorten koffie.

Gerelateerd:  Alkalisch Water: Voordelen en Risico's Voor de Gezondheid

Auteur Lily Cullens

Lilly Cullens is de initiatiefnemer en het gezicht van de Slank-Dieet. Na lange strijd heeft zij geleerd dat gezond leven niet vanzelfsprekend is en dat je zelf iets moet doen voor je goede gezondheid.

Related Posts

7 Bewezen Voordelen van de Braziliaanse Noten (Paranoten)

7 Bewezen Voordelen van de Braziliaanse Noten (Paranoten)

Paranoten of Braziliaanse noten zijn voedingskrachtcentrales en bieden gezonde vetten, antioxidanten, vitamines en mineralen. Ze bevatten vooral veel selenium, een mineraal met krachtige en gezonde eigenschappen. Het eten van paranoten kan ontstekingen verminderen, de hersenfunctie ondersteunen en je schildklierfunctie en hartgezondheid verbeteren. Om te voorkomen dat je te veel selenium consumeert, beperkt je je inname tot één tot drie paranoten per dag.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: