Hoeveel Water te Drinken bij Het Afvallen

HOEVEEL WATER DRINKEN OM AFVALLEN

Posted On 07/08/2019

De bekende “12 glazen water drinken regel” is niet alleen ontmoedigend, maar het is ook ongegrond.

Niemand weet eigenlijk waar dat idee vandaan komt en de wetenschap ondersteunt het niet. “Het heeft eigenlijk geen basis”, zegt Michael Farrell, een professor aan de Monash University in Australië, die onderzoek hoe de hersenen reageren op dorst en andere sensaties heeft gedaan.

Evenzo wordt het oude advies om ‘te drinken voordat je dorst hebt’ tegengegaan door het nieuwste onderzoek, omdat wetenschappers er eindelijk achter komen hoe het brein weet wanneer je dorst hebt en wanneer je genoeg hebt gehad.

Het menselijk lichaam is 55-60% water, en dit percentage varieert per individu (spier heeft meer water dan vet). Bloed bevat 83% water en 70% van je hersenen zijn van het water gemaakt.

Water helpt:

  • de spijsvertering,
  • verwijdert gifstoffen uit de lever en de nieren,
  • verwijdert overtollig natrium uit de bloedbaan,
  • reguleert de lichaamstemperatuur en bloeddruk,
  • beschermt de huid en andere weefsels en
  • houdt gewrichten gesmeerd.

Een persoon kan weken overleven zonder voedsel, maar zelden meer dan een paar dagen zonder water. Zelfs milde uitdroging, binnen enkele uren, kan de stemming, cognitieve functie en fysieke prestaties beïnvloeden, tonen studies aan.

We verliezen constant water, door te ademen, zweten en het toilet te gebruiken. Maar waterverlies is sterk variabel.

Op een koele dag, wanneer een persoon niet actief is, kunnen acht glazen water ver boven de behoefte zijn, in welk geval veel water wordt uitgescheiden samen met vitale stoffen zoals natrium.

Als alternatief kan een persoon die op een warme dag traint meer dan acht nodig hebben.

Hoeveel water moet je per dag drinken

water drinken afvallenEr zijn richtlijnen voor de totale vochtinname van diverse voedingsdeskundigen.

De gemiddelde volwassen vrouw zou ongeveer 11,4 glazen vloeistof per dag moeten consumeren (een glas is gelijk aan 250 ml) en mannen zouden 15,6 moeten consumeren.
Of het water rechtstreeks uit de kraan komt of je drinkt andere dranken of het vocht uit de voedsel komt, het maakt niks uit.

Mensen halen ongeveer 20% van hun water uit voedsel, stelt het rapport. Groenten en fruit zijn bijzonder watergeladen – zowel tomaten als watermeloen bevatten 90% of meer water.

[bctt tweet=”Het aftrekken van de 20% water dat door voedsel wordt geconsumeerd, betekent dat de gemiddelde vrouw dagelijks ongeveer 9,1 glazen vloeistof moet drinken en een man ongeveer 12,5 glas.” username=”@kerimd”]

Dat is bijna precies wat de meeste diëtisten adviseren voor de inname van non-food vloeistoffen (negen voor vrouwen en 12 voor mannen).

Die schattingen kunnen voor sommige mensen echter niet kloppen, rekening houdend met verschillende lichaamsgroottes en -typen, variërende omgevingstemperatuur en activiteitsniveaus.

Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, hebben meer vocht nodig dan anders.

Ondertussen zijn oudere mensen bijzonder geneigd minder te drinken dan geadviseerd.

Een onderzoek uit 2017, gepubliceerd in het tijdschrift Nutrition and Healthy Aging, toonde aan dat 56% van de senioren minder dan zes glazen vocht per dag dronk, en 9% dronk minder dan drie.

Uit ander onderzoek is gebleken dat tussen de 6% en 30% van de 65-plussers die in het ziekenhuis zijn opgenomen uitgedroogd zijn.

Samen met gewoon water, melk, sap en andere niet-alcoholische dranken tellen mee voor uw vochtinname, volgens de Mayo Clinic en andere experts. Zelfs koffie telt mee (het idee dat cafeïne het lichaam uitdroogt is een mythe).

Dat gezegd hebbende, gezondheidsexperts benadrukken de waarde van gewoon water, de originele nul – calorie drank.

Onderzoek eerder dit gepubliceerd jaar in het tijdschrift JAMA Pediatrics vond ongeveer 20% van de kinderen en jongvolwassenen op een bepaalde dag geen gewoon water, en diezelfde mensen consumeerden gemiddeld 93 calorieën per dag en haalden 4,5% meer calorieën uit gezoete dranken.

Het is al lang bekend dat gezoete dranken zijn gekoppeld aan gewichtstoename en een hele reeks problemen – van depressie tot diabetes en hartaanvallen.

Meer gewoon water drinken leidt tot een lagere totale calorie-inname, volgens een studie van 18.300 volwassenen dat eerder dit jaar in het Journal of Human Nutrition and Dietetics werd gepubliceerd.

Weten wanneer je dorst hebt

water drinken gezondJe hebt dorst als je bloed te zout wordt, een signaal dat wordt opgepikt door gespecialiseerde dorstneuronen in de hersenen, legt Christopher Zimmerman uit, een afgestudeerde student neurowetenschappen aan de Universiteit van Californië, San Francisco.

Heldere urine is een teken dat je goed gehydrateerd bent. Wanneer urine geel wordt, en vooral als het donker wordt, is de uitdroging begonnen.

Andere symptomen zijn onregelmatig urineren en droge of blauwe lippen, samen met een vlekkerige huid, snelle ademhaling, vermoeidheid, koorts en duizeligheid.

Onder normale omstandigheden werken lichaam en hersenen samen om je te laten weten dat je water nodig hebt voordat er iets gebeurt, zegt Zimmerman. Hoewel hij eraan toevoegt dat “de drempel van elke persoon om” dorstig te zijn “waarschijnlijk een beetje anders is, vergelijkbaar met pijndrempels, bijvoorbeeld.

Dus, in gevaarlijke omstandigheden, zoals tijdens extreme hitte of inspanning, is het een goed idee om veel water te drinken, zelfs als je nog geen dorst hebt om zeker te zijn dat je niet uitgedroogd raakt.

Dit is een absoluut nieuwe manier om naar dorst te kijken, want diverse onderzoeken laten zien dat het keel en de darmen zijn degenen die een actieve rol spelen bij het lessen van dorst ruim voordat je bloed door het ingenomen water wordt verdund.

Heb je minder honger als je water drinkt?

Een slok water komt snel in de maag, maar dan moet het in de darmen stromen en vervolgens door aders die door de lever stromen te worden geabsorbeerd, voordat het in de rest van de bloedbaan terechtkomt.

[bctt tweet=”Aangezien het ongeveer 10 minuten duurt voordat de algehele hydratatie van het lichaam begint te veranderen, hebben wetenschappers zich lang afgevraagd waarom een ​​slok water zo immens en onmiddellijk dorstlessend en zelfs aangenaam is.” via=”no”]

Het is al sinds de jaren negentig bekend, uit een klein onderzoek bij mensen, dat mond en maag beide signalen van dorstverzadiging naar de hersenen sturen. Maar het mechanisme was een mysterie.

Zie ook: TURBO DIEET CITROEN EN KOMKOMMER: 10 CENTIMETER VERLIEZEN IN 4 DAGEN

Het water verlaagd de eetlust

water drinkenEr zijn diverse studies geweest waarbij de enkele muizen werden onderzocht omdat de dorstmechanismen zijn vergelijkbaar met die van mensen.

Toen dorstige muizen water dronken, snelden zintuiglijke signalen naar de hypothalamus van de hersenen, die de eetlust en andere vitale functies regelt, waardoor dorstneuronen onmiddellijk worden uitgeschakeld, meldden de onderzoekers in het tijdschrift Nature.

Dit snelle signaal uit de mond en keel lijkt bij te houden hoeveel je drinkt en dat afstemt op wat je lichaam nodig heeft.

Maar hoe weet het sensorische systeem gewoon water uit bijvoorbeeld zout water?

Wat gebeurt er als je zoutwater drinkt?

In het laatste onderzoek eerder dit jaar dronken muizen zout water. De dorstneuronen van hun hersenen werden stil, net als voorheen. Maar toen schakelden ze weer in, wat aangaf dat een tegengesteld signaal werd ontvangen.

Vervolgens injecteerden de wetenschappers zoet water rechtstreeks in de maag van de knaagdieren, en ja hoor, de dorstneuronen waren gedeactiveerd.

Zoutwaterinjecties hebben de neuronen niet gedeactiveerd.

De hersenen belonen het drinken van water, maar dan is er een darmcontrole, concludeerden de onderzoekers.

Wat gebeurt er als je warm water drinkt?

Uit ander onderzoek bij muizen blijkt dat het water slikken – met name de fysieke beweging in de keel, die anders is dan de beweging van het doorslikken van voedsel – ook verzadigingssignalen naar de dorstneuronen van de hersenen stuurt.

Toen de muizen water dronken, werden deze neuronen niet geactiveerd, zeer duidelijk aantonend dat het slikken van het water noodzakelijk is.

Dit is een absoluut nieuwe manier om naar dorst te kijken, want het onderzoek liet zien dat niet alleen je hersenen, maar ook je keel en darmen een actieve rol spelen bij het lessen van dorst veel voordat je bloed wordt verdund door het ingenomen water.

[bctt tweet=”Drinkwater stimuleert ook de hersenen om dopamine vrij te geven, de chemische stof die mensen een goed gevoel geeft over alles, van seks en drugs tot gokken” username=”@kerimd”]

Het resultaat: drinkwater is niet alleen verzadigend, het heeft je  ook een aangenaam gevoel.

Wat gebeurt er als je koolzuurhoudend water drinkt?

De hersenen kunnen echter voor de gek worden gehouden. Een studie uit 1997 wees uit dat mensen na het sporten minder water dronken naarmate ze meer koolzuur bevatten.

Uit een ander onderzoek bleek dat koolzuurhoudend water hydrateert evenals gewoon water als een persoon evenveel drinkt. Maar dat is meestal niet het geval.

Een studie uit 2016 in het tijdschrift PLOS ONE vond verschillen in vrijwillige vochtinname bij zeer dorstige mensen, afhankelijk van zowel carbonatatie als watertemperatuur.

Achtennegentig gezonde volwassenen kregen 12 uur geen water, daarna dronken ze allemaal 13,5 gram water dat gekoeld of op kamertemperatuur was en al dan niet koolzuurhoudend.

Daarna mochten alle vier de groepen zoveel extra water op kamertemperatuur drinken als ze wilden, om te meten hoe dorstig ze bleven.

De mensen die aanvankelijk koud water dronken hadden minder dorst dan degenen die warm water dronken, en de mensen die koud, koolzuurhoudend water dronken hadden zelfs minder dorst, wat betekent dat ze in het algemeen het minst dronken.

Dorst signaleert een fysiologische behoefte, maar het stoppen met dorst is het resultaat van zintuiglijke informatie die in de hersenen wordt geïntegreerd.

Het is niet bekend waarom koolzuurhoudend water ervoor zorgt dat mensen minder drinken, maar een idee is dat de bubbels een vol gevoel in de maag creëren dat verder drinken ontmoedigt.

Wat gebeurt als je te veel water drinkt?

te veel water drinkenTe veel water drinken kan dodelijk zijn. Waterintoxicatie, hyponatriëmie genaamd, verdunt het zoutniveau van het lichaam, waardoor cellen opzwellen.

De aandoening is zeldzaam, maar volgens een onderzoek uit 2015, gepubliceerd in het Clinical Journal of Sports Medicine, is bekend dat ten minste 14 atleten eraan zijn gestorven: dus luister naar je lichaam en drink als je dorst hebt.

Het goede nieuws is dat als je genoeg water hebt gehad, je lichaam het je zal vertellen.

Uit een onderzoek is gebleken dat wanneer mensen veel water drinken en geen dorst hebben, meer water doorslikken meer moeite kost – drie keer zoveel, zeiden mensen in de studie.

De onderzoekers noemden het een “slikremming” – de reactie van het lichaam op overmatige inname.

Conclusie: terwijl ouderen en iedereen die intensief traint of met extreme hitte omgaat, mogelijk hun hydratatie voor moeten blijven, in het algemeen zijn uw lichaam en hersenen het erover eens.

De boodschap is, doe wat van nature komt, drink wanneer je wilt, en de kans is groot dat dit gedrag je vochtbalans op een gelijkmatige hoogte houdt.

Auteur Lily Cullens

Lilly Cullens is de initiatiefnemer en het gezicht van de Slank-Dieet. Na lange strijd heeft zij geleerd dat gezond leven niet vanzelfsprekend is en dat je zelf iets moet doen voor je goede gezondheid.

Related Posts

Inzicht in Slapeloosheid en 5 Stappen om Sneller in Slaap te Vallen

Inzicht in Slapeloosheid en 5 Stappen om Sneller in Slaap te Vallen

Slapeloosheid treft op een of ander moment veel mensen. Bijna de helft van de volwassenen maakt in zijn leven een periode van slapeloosheid door. Bij mensen die lijden aan chronische slapeloosheid kan dit maanden of zelfs jaren aanhouden. De oorzaak van slapeloosheid...

10 Gezonde Voedingsmiddelen die Helpen Beter Concentreren + Mind Booster Review

10 Gezonde Voedingsmiddelen die Helpen Beter Concentreren + Mind Booster Review

Je luistert vaak naar het geroezemoes over voedingsmiddelen en voedingssupplementen, en je begint te geloven dat deze voedingsmiddelen alles kunnen, van het verscherpen van de focus tot het verbeteren van geheugen, aandacht spanne en hersenfunctie.

Maar werken ze echt? Het valt niet te ontkennen dat naarmate we ouder worden, ons lichaam samen met ons ouder wordt. Het goede nieuws is dat je je kansen op het behouden van een gezond brein kunt vergroten als je “slimme” voedingsmiddelen en dranken aan je dieet toevoegt. Hieronder kun je 10 voedingsmiddelen die helpen beter concentreren, vinden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: