Gezonde voeding tijdens eiwitdieet

eiwitdieet

Posted On 06/01/2016

Eiwitdieet en gezond eten tijdens eiwitdieet

Tijdens een eiwitdieet is het belangrijk om gezonde voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Vitamines en mineralen hebben talloze functies in het lichaam. Ook bij afslankprocessen in het lichaam spelen ze een belangrijke rol. Zo zijn B-vitamines betrokken bij de omzetting van koolhydraten, vetten en eiwitten in energie, helpt het mineraal chroom om de bloedsuikerspiegel in balans te houden en is het mineraal selenium belangrijk voor de werking van de schildklier. Wanneer het lichaam tekorten krijgt aan vitamines, mineralen en vezels kan het uit balans raken. Dit kan het afslankproces vertragen of belemmeren. Wanneer je tijdens het volgen van een dieet gezonde en verse voeding blijft eten zal je veel sneller het gewenste resultaat behalen.

Ontzuren

Met name mineralen spelen ook een heel belangrijke rol bij het zuur-base-evenwicht in het lichaam. Je lichaam is continu bezig om de PH waarde in het lichaam zo neutraal mogelijk te houden. Bepaalde voedingsmiddelen werken verzurend in het lichaam, ander juist ontzurend. Een juist zuur-base-evenwicht is ook erg belangrijk wanneer je wilt afvallen. Wanneer je te veel verzurende producten eet ten opzichte van ontzurende voedingsmiddelen kan het lichaam op den duur verzuurd raken. Voedingsmiddelen die verzurend werken in het lichaam zijn bijvoorbeeld suiker, alcohol, wit meel producten en vet, maar ook eiwitrijke producten zoals eieren, vlees en vis werken verzurend in het lichaam. Voedingsmiddelen die veel mineralen zoals kalium, calcium, en magnesium bevatten hebben een sterk ontzurende werking in het lichaam. Met name groente en fruit werken sterk eiwitdieetontzurend.

Het is belangrijk om een juist evenwicht te vinden tussen zuurvormende producten en ontzurende (alkalische/basische) producten. Wanneer je dus een eiwitdieet volgt dat veel verzurende eiwitten bevat, is het erg belangrijk om daar tegenover voldoende ontzurende producten te eten zoals groente en fruit. Fruit bevat wel fruitsuikers (enkelvoudige koolhydraten) dus een teveel hiervan tijdens een dieet is ook weer niet goed omdat je wilt dat je lichaam je vetreserves aanspreekt als brandstof en in plaats daarvan niet de koolhydraten uit fruit als brandstof gebruikt. Groente geniet de voorkeur, dit kun je tijdens een dieet bijna onbeperkt eten. Groente bevat veel vezels die een verzadigende werkinghebben en goed zijn voor de darmen. Door tijdens een eiwitrijk dieet iedere dag 1 a 2 stuks fruit of een fruitsalade te eten en regelmatig groente en rauwkost zoals komkommer, paprika, tomaat, broccoli en avocado te eten zorg je ervoor dat er een juist zuur-base-evenwicht ontstaat en dat je voldoende vitamines, mineralen en vezels binnen krijgt. Wanneer je echt niet van groente of fruit houdt kan een multivitamine een goede aanvulling zijn op de dagelijkse inname van vitamines en mineralen.

De rol van de lever tijdens het afvallen

De lever is een heel belangrijk orgaan wanneer je wilt afvallen. De lever zorgt er namelijk voor dat het lichaam zich kan ontdoen van gifstoffen en helpt bij de vertering van suikers en vetten. Als de lever vervet raakt door het eten en drinken van te veel koolhydraten, vetten en belastende stoffen zoals fastfood en alcohol kan de lever de verwerking van vetten niet meer aan en worden deze vetcellen opgehoopt in het lichaam in plaat van dat ze worden afgebroken. Ook worden de gifstoffen die het lichaam dan niet meer kwijt kan in deze vetweefsels opgeslagen.

Tijdens een dieet waarbij vetcellen in het lichaam worden afgebroken bestaat ook de kans dat deze opgehoopte gifstoffen vrijkomen en in de bloedbaan terecht komen. Ook dan is een goed functionerende lever van belang. Door tijdens een dieet veel verse en gezonde voedingsmiddelen zonder al te veel toevoegingen te eten krijg je minder gifstoffen binnen waardoor je de lever ontlast. Ook bestaan er stoffen die de leverfunctie stimuleren. Voorbeelden hiervan zijn het kruid mariadistel, kurkuma en de stof choline. Ook bestaan er kruidentheeën die de ontgiftende werking van de lever bevorderen. Deze stoffen zijn te koop bij drogisterijen en gezondheidswinkels.

Nu je meer inzicht hebt in het functioneren van het lichaam en de processen die een rol spelen bij overgewicht kun je door het toepassen van eenvoudige principes op gemakkelijke wijze jouw streefgewicht bereiken.

In mijn volgende column ga ik je uitleggen hoe je alle besproken punten kunt combineren in een dieet waarmee jij voorgoed van overtollige kilo’s af zult zijn.

Related Posts

Inzicht in Slapeloosheid en 5 Stappen om Sneller in Slaap te Vallen

Inzicht in Slapeloosheid en 5 Stappen om Sneller in Slaap te Vallen

Slapeloosheid treft op een of ander moment veel mensen. Bijna de helft van de volwassenen maakt in zijn leven een periode van slapeloosheid door. Bij mensen die lijden aan chronische slapeloosheid kan dit maanden of zelfs jaren aanhouden. De oorzaak van slapeloosheid...

10 Gezonde Voedingsmiddelen die Helpen Beter Concentreren + Mind Booster Review

10 Gezonde Voedingsmiddelen die Helpen Beter Concentreren + Mind Booster Review

Je luistert vaak naar het geroezemoes over voedingsmiddelen en voedingssupplementen, en je begint te geloven dat deze voedingsmiddelen alles kunnen, van het verscherpen van de focus tot het verbeteren van geheugen, aandacht spanne en hersenfunctie.

Maar werken ze echt? Het valt niet te ontkennen dat naarmate we ouder worden, ons lichaam samen met ons ouder wordt. Het goede nieuws is dat je je kansen op het behouden van een gezond brein kunt vergroten als je “slimme” voedingsmiddelen en dranken aan je dieet toevoegt. Hieronder kun je 10 voedingsmiddelen die helpen beter concentreren, vinden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: