7 Bewezen Voordelen van de Braziliaanse Noten (Paranoten)

braziliaanse noten

Posted On 28/07/2020

Paranoten (of Braziliaanse noten) zijn boomnoten afkomstig uit het Amazone-regenwoud in Brazilië, Bolivia en Peru. Hun zachte, boterachtige textuur en nootachtige smaak worden meestal rauw of geblancheerd genoten.

Deze noten zijn energierijk, zeer voedzaam en een van de meest geconcentreerde voedingsbronnen van het mineraal die selenium heet.

Het eten van Braziliaanse noten kan op verschillende manieren je gezondheid ten goede komen, waaronder het reguleren van je schildklier, het verminderen van ontstekingen en het ondersteunen van je hart, hersenen en immuunsysteem.

Hier zijn 7 bewezen gezondheids- en voedingsvoordelen van paranoten.

1. Braziliaanse noten zijn vol met voedingsstoffen

Paranoten zijn zeer voedzaam en energierijk.

Een portie paranoten van 28 gram bevat de volgende voedingsstoffen (1, 2):

  • Calorieën: 187
  • Eiwit: 4,1 gram
  • Vet: 19 gram
  • Koolhydraten: 3,3 gram
  • Vezel: 2,1 gram
  • Selenium: 988% van de dagelijkse referentie-inname (RDI)
  • Koper: 55% van de ADH
  • Magnesium: 33% van ADH
  • Fosfor: 30% van de ADH
  • Mangaan: 17% van de ADH
  • Zink: 10,5% van de ADH
  • Thiamine: 16% van de ADH
  • Vitamine E: 11% van de ADH

Paranoten zijn rijk aan selenium, waarbij slechts één noot 96 mcg van deze mineraal bevat, of 175% van de ADH. De meeste andere noten leveren gemiddeld minder dan 1 mcg (3).

Bovendien hebben ze hogere concentraties magnesium, koper en zink dan de meeste andere noten, hoewel de exacte hoeveelheden van deze voedingsstoffen kunnen variëren afhankelijk van klimaat en bodem (3).

Ten slotte zijn paranoten een uitstekende bron van de gezonde vetten. In feite is 36% van de vetten in Braziliaanse noten 37% meervoudig onverzadigde vetzuren, een type vet waarvan is aangetoond dat het de gezondheid van het hart ten goede komt (1, 4).

Samenvatting

Paranoten zijn energierijk en rijk aan gezonde vetten, selenium, magnesium, koper, fosfor, mangaan, thiamine en vitamine E.

paranoten2. Rijk aan selenium

Paranoten zijn een rijke bron van selenium. In feite bevatten ze meer van dit mineraal dan enige andere noot met een gemiddelde van 96 mcg per noot. Sommigen verpakken echter wel 400 mcg per moer (1, 3).

De ADH (Algemene Dagelijkse Hoeveelheid) voor selenium is 55 mcg per dag voor een volwassen persoon. De gemiddelde paranoot bevat dus 175% van de benodigde hoeveelheid van dit mineraal.

Selenium is een sporenelement dat essentieel is voor het goed functioneren van je lichaam. Het is essentieel voor je schildklier en beïnvloedt je immuunsysteem en celgroei (5).

Hogere niveaus van selenium zijn inderdaad in verband gebracht met een verbeterd immuunsysteem en betere resultaten tegen kanker, infecties, onvruchtbaarheid, hartaandoeningen en stemmingsstoornissen (6).

Hoewel seleniumtekort zeldzaam is, veel mensen over de hele wereld hebben onvoldoende seleniuminname voor optimaal functioneren. Een niet optimale hoeveelheid selenium inname is bijvoorbeeld geconstateerd bij mensen in heel Europa, het Verenigd Koninkrijk en in het Midden-Oosten (7).

Paranoten eten is een zeer effectieve manier om je seleniuminname op peil te houden of te verhogen. In feite ontdekte een onderzoek bij 60 mensen dat het eten van twee paranoten per dag even effectief was als het nemen van een seleniumsupplement bij het verhogen van het seleniumgehalte (8).

Samenvatting

Paranoten zijn rijk aan selenium. Een noot kan 175% van de ADH bevatten. Selenium is een essentieel mineraal dat van vitaal belang is voor je immuunsysteem, schildklier en celgroei.

3. Ondersteunt de schildklierfunctie

Je schildklier is een kleine, vlindervormige klier die in je keel ligt. Het scheidt verschillende hormonen af ​​die essentieel zijn voor groei, stofwisseling en regulering van de lichaamstemperatuur.

Schildklierweefsel heeft de hoogste concentratie selenium, omdat deze mineraal nodig is voor de aanmaak van het schildklierhormoon T3, evenals eiwitten die je schildklier tegen beschadiging beschermt (9, 10).

Een lage inname van selenium kan leiden tot cellulaire schade, verminderde schildklieractiviteit en auto-immuunziekten zoals ziekte van Hashimoto en de ziekte van Graves. Het kan ook het risico op schildklierkanker verhogen (5, 9).

Een groot onderzoek in China toonde aan dat mensen met een laag seleniumgehalte een significant hogere prevalentie van schildklieraandoeningen hadden, zoals hypothyreoïdie, ziekte van Hashimoto en een vergrote schildklier, vergeleken met mensen met een normaal niveau (11).

Dit benadrukt het belang van voldoende seleniuminname. Slechts één paranoot per dag zou voldoende selenium moeten leveren om de goede schildklierfunctie te behouden.

Samenvatting

Jouw schildklier produceert hormonen die nodig zijn voor groei, metabolisme en regulering van de lichaamstemperatuur. Een paranoot bevat voldoende selenium om de aanmaak van schildklierhormonen en eiwitten die je schildklier beschermen te ondersteunen.

4. Paranoten kunnen mensen met schildklieraandoeningen helpen

Selenium zorgt niet alleen voor een goede schildklierfunctie, maar kan ook de symptomen verbeteren bij mensen met schildklieraandoeningen.

Ziekte van Hashimoto is een auto-immuunziekte waarbij het schildklierweefsel geleidelijk wordt vernietigd, wat leidt tot hypothyreoïdie en een reeks symptomen zoals vermoeidheid, gewichtstoename en een constant koud gevoel.

Verschillende onderzoeken hebben laten zien dat selenium de immuunsysteem en stemming bij mensen met de ziekte van Hashimoto kan verbeteren (12, 13, 14).

Twee andere onderzoeken concludeerden echter dat er niet genoeg bewijs is om de rol van selenium bij de behandeling van de ziekte te bepalen. Daarom is verder onderzoek nodig (15, 16).

Ondertussen is de ziekte van Graves een schildklieraandoening waarbij te veel schildklierhormoon wordt geproduceerd, wat leidt tot symptomen zoals gewichtsverlies, zwakte, slaapproblemen en uitpuilende ogen.

Studies hebben aangetoond dat suppletie met selenium de schildklierfunctie kan verbeteren en de ontwikkeling van sommige symptomen bij mensen met deze ziekte kan vertragen. Er is echter meer onderzoek nodig (17).

Geen enkele studie heeft het gebruik van paranoten als bron van selenium onderzocht, met name bij mensen met ziekte van Hashimoto of de ziekte van Graves. Niettemin kan het een goede manier zijn om ze in je dieet op te nemen om ervoor te zorgen dat je seleniumstatus voldoende is.

Samenvatting

Suppletie met selenium kan gunstig zijn voor mensen met schildklieraandoeningen zoals bij de ziekte van Hashimoto’s en de ziekte van Graves. Toch is verder onderzoek nodig.

5. Braziliaanse noten kunnen helpen ontstekingen te verminderen

Paranoten zijn rijk aan antioxidanten, stoffen die helpen je cellen gezond te houden. Ze doen dit door schade te bestrijden die wordt veroorzaakt door reactieve moleculen die vrije radicalen worden genoemd.

Paranoten bevatten verschillende antioxidanten, waaronder selenium, vitamine E en fenolen zoals galluszuur en ellaginezuur.

Selenium verhoogt de niveaus van een enzym dat bekend staat als glutathionperoxidase (GPx), dat ontstekingen helpt verminderen en je lichaam beschermt tegen oxidatieve stress – een onevenwicht tussen antioxidanten en vrije radicalen die tot cellulaire schade kunnen leiden (18, 19, 20).

De ontstekingsremmende effecten van paranoten kunnen worden bereikt door eenmalige, grote doses of de kleine doses over een langere periode te consumeren.

Een studie bij 10 mensen merkte op dat een enkele portie van 20 of 50 gram (respectievelijk 4 of 10 noten) een aantal ontstekingsmarkers, waaronder interleukine-6 ​​(IL-6) en tumornecrosefactor alfa (TNF-alfa) significant verminderde) (21).

Een ander onderzoek van drie maanden gaf mensen die een behandeling voor nierfalen ondergingen één paranoot per dag. Het bleek dat hun selenium- en GPx-niveaus waren gestegen, terwijl hun niveaus van inflammatoire markers en cholesterol aanzienlijk waren afgenomen (22).

Uit vervolgstudies bleek echter dat zodra mensen stopten met het eten van paranoten, deze metingen terugkeerden naar hun oorspronkelijke niveau. Dit toont aan dat veranderingen op lange termijn bij jouw eetpatroon nodig zijn om de voordelen van Braziliaanse noten te benutten (23, 24).

Samenvatting

Paranoten bevatten antioxidanten zoals selenium, vitamine E en fenolen. Slechts één noot per dag kan tot een verminderde ontsteking leiden. Niettemin moet je inname consistent zijn om het voordeel te blijven ervaren.

6. Goed voor je hart

Paranoten bevatten gezonde vetzuren, zoals meervoudig onverzadigde vetten, en ze zijn rijk aan antioxidanten, mineralen en vezels, die allemaal het risico op hartaandoeningen kunnen helpen verlagen (25).

Een studie onder 10 gezonde volwassenen onderzocht de effecten van het eten van paranoten op het cholesterolgehalte. Het gaf ze 5, 20 of 50 gram paranoten of een placebo.

Na 9 uur had de groep die een portie van 20 of 50 gram kreeg lagere LDL (slechte) cholesterol en hogere HDL (goede) cholesterol, vergeleken met groepen die lagere doses kregen (26).

Een andere studie analyseerde de effecten van het eten van paranoten bij zwaarlijvige mensen met seleniumtekort die een behandeling voor nierziekte ondergingen.

Het bleek dat het dagelijks eten van paranoten die 290 mcg selenium dagelijks gedurende 8 weken bevatten, het HDL-cholesterolgehalte aanzienlijk verhoogde. Het verbeteren van je HDL-cholesterolwaarden kan je risico op hartaandoeningen verminderen (19).

Bovendien ontdekte een 16 weken durend onderzoek bij tieners met obesitas dat het eten van 15-25 gram paranoten per dag de bloedvatfunctie verbeterde en het LDL-cholesterol en triglyceriden verlaagde (27).

De effecten van paranoten op de gezondheid van het hart zijn veelbelovend. Desalniettemin is verder onderzoek nodig om de optimale dosis te bepalen en welke populaties de grootste voordelen opleveren.

Samenvatting

Het eten van paranoten kan de gezondheid van je hart verbeteren door LDL (slecht) cholesterol te verlagen, HDL (goed) cholesterol te verhogen en de bloedvatfunctie te verbeteren.

7. Paranoten zijn goed voor je hersenen

Paranoten bevatten ellaginezuur en selenium, die beide je hersenen ten goede kunnen komen.

Ellaginezuur is een soort polyfenol in paranoten. Het heeft zowel antioxiderende als ontstekingsremmende eigenschappen die mogelijk beschermend en antidepressivum hebben effecten op je hersenen (28, 29, 30).

Selenium kan ook een rol spelen bij de gezondheid van de hersenen door als antioxidant te fungeren (31).

In één onderzoek aten oudere volwassenen met een verstandelijke beperking zes maanden lang één paranoot per dag. Naast het ervaren van verhoogde seleniumspiegels, vertoonden ze verbeterde verbale vloeiendheid en mentale functie (31).

Lage seleniumspiegels worden geassocieerd met neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson, dus het is belangrijk om voor de voldoende inname te zorgen (32, 33).

Bovendien suggereert enig onderzoek dat suppletie met selenium kan helpen bij het mediëren van een slecht humeur, wat significant wordt geassocieerd met onvoldoende inname van selenium. De resultaten zijn echter tegenstrijdig en verder onderzoek is nodig (34, 35).

Samenvatting

Paranoten bevatten ellaginezuur, dat beschermende effecten kan hebben op je hersenen. Bovendien kan selenium het risico op sommige hersenziekten verminderen en de mentale prestaties en stemming verbeteren. Toch is verder onderzoek nodig.

braziliaanse noten nadelen

Gezondheidsrisico’s van het eten van paranoten

Paranoten bieden een aantal indrukwekkende gezondheidsvoordelen, maar te veel eten kan schadelijk zijn. Maar, de Braziliaanse noten zijn een bewijs dat niet altijd veel beter is.

In feite kan een inname van 5.000 mcg selenium, de hoeveelheid in ongeveer 50 paranoten van gemiddelde grootte, tot seleenvergiftiging leiden. Deze gevaarlijke aandoening staat bekend als selenose en kan ademhalingsproblemen, hartaanvallen en nierfalen veroorzaken (36).

Bovendien is te veel selenium, vooral uit supplementen, in verband gebracht met een verhoogd risico op diabetes en prostaatkanker (37, 38, 39).

Gemeenschappen in de Amazone met de traditionele manier van eten die van nature veel selenium bevatten, hebben echter geen negatieve effecten of tekenen van seleenvergiftiging vertoond (40).

Desalniettemin is het belangrijk om je dagelijkse inname van paranoten te beperken. Seleenvergiftiging kan echt gevaarlijk zijn.

Het hoogste niveau van seleeninname voor volwassenen is 400 mcg per dag. Om deze reden is het belangrijk om niet te veel paranoten te eten en voedingsetiketten op seleniumgehalte te controleren.

Je inname beperken tot één tot drie paranoten per dag is een slimme manier om te voorkomen dat je te veel seleen binnenkrijgt (25).

Bovendien kunnen mensen met notenallergieën allergisch zijn voor paranoten. Deze mensen moeten de consumptie van de Braziliaanse noten te vermijden.

Samenvatting

Seleenvergiftiging is een zeldzame maar gevaarlijke, mogelijk levensbedreigende aandoening. Het veilige bovenste inname niveau voor selenium is 400 mcg. Het is belangrijk om je inname te beperken tot 1-3 paranoten per dag of te controleren hoeveel selenium in de noten die je koopt zit.

Conclusie

  • Paranoten zijn voedingskrachtcentrales en bieden gezonde vetten, antioxidanten, vitamines en mineralen. Ze bevatten vooral veel selenium, een mineraal met krachtige antioxiderende eigenschappen.
  • Het eten van paranoten kan ontstekingen verminderen, de hersenfunctie ondersteunen en je schildklierfunctie en hartgezondheid verbeteren.
  • Om te voorkomen dat je te veel selenium consumeert, beperkt je je inname tot één tot drie paranoten per dag.

Auteur Lily Cullens

Lilly Cullens is de initiatiefnemer en het gezicht van de Slank-Dieet. Na lange strijd heeft zij geleerd dat gezond leven niet vanzelfsprekend is en dat je zelf iets moet doen voor je goede gezondheid.

Related Posts

Inzicht in Slapeloosheid en 5 Stappen om Sneller in Slaap te Vallen

Inzicht in Slapeloosheid en 5 Stappen om Sneller in Slaap te Vallen

Slapeloosheid treft op een of ander moment veel mensen. Bijna de helft van de volwassenen maakt in zijn leven een periode van slapeloosheid door. Bij mensen die lijden aan chronische slapeloosheid kan dit maanden of zelfs jaren aanhouden. De oorzaak van slapeloosheid...

10 Gezonde Voedingsmiddelen die Helpen Beter Concentreren + Mind Booster Review

10 Gezonde Voedingsmiddelen die Helpen Beter Concentreren + Mind Booster Review

Je luistert vaak naar het geroezemoes over voedingsmiddelen en voedingssupplementen, en je begint te geloven dat deze voedingsmiddelen alles kunnen, van het verscherpen van de focus tot het verbeteren van geheugen, aandacht spanne en hersenfunctie.

Maar werken ze echt? Het valt niet te ontkennen dat naarmate we ouder worden, ons lichaam samen met ons ouder wordt. Het goede nieuws is dat je je kansen op het behouden van een gezond brein kunt vergroten als je “slimme” voedingsmiddelen en dranken aan je dieet toevoegt. Hieronder kun je 10 voedingsmiddelen die helpen beter concentreren, vinden.

Wat is Intermittent Fasting – Alle Geheimen Op 1 Plek Onthuld!

Wat is Intermittent Fasting – Alle Geheimen Op 1 Plek Onthuld!

Wat is intermittent fasting? De meeste mensen die graag willen afvallen proberen diverse methoden om hun doel te bereiken. Sommige methodes zijn gezond en sommige minder gezond. Een methode die zeker gezond en effectief is intermittent fasting. De naam intermittent...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: