De 6 beste meelsoorten die amandelmeel vervangen voor alle diëten!

door | jan 28, 2022 | Dieet | 0 Reacties

Spread the love

Veel koolhydraatarme of keto-recepten gebruiken amandelmeel, maar als iemand het niet bij de hand heeft, zijn er geschikte alternatieven. Amandelmeel vervangen door andere noten- of zaadmeelsoorten werken in veel recepten net zo goed. Mensen kunnen ook tarwebloem vervangen als hun dieet dit toelaat.

Fabrikanten maken amandelmeel van geblancheerde amandelen zonder vel, die ze vermalen tot een poeder met een meelachtige structuur.

Mensen maken amandelmeel door amandelen te malen met de schil er nog aan, wat een product oplevert met een grovere textuur.

Amandelmeel is laag in koolhydraten en hoger in vetten, waardoor het een populair ingrediënt is in koolhydraatarme of keto-recepten. Bovendien is het glutenvrij, dus mensen die een glutenvrij dieet volgen, vinden het nuttig om met het amandelmeel te kunnen bakken.

Als iemand geen amandelmeel in huis heeft, of allergisch voor amandelen is, kun hij of zij een vervanger gebruiken om hun recept te maken, maar dan moeten ze mogelijk de ingrediënten aanpassen.

Hieronder is een lijst met geschikte meelsoorten die kunnen amandelmeel vervangen in heel veel recepten. Dit artikel gaat ook in op de gezondheidsvoordelen van individuele meelsoorten en hoe deze te gebruiken bij het koken en bakken.

taewemeel

Amandelmeel vervangen door tarwemeel

Mensen kunnen tarwemeel gebruiken om amandelmeel te vervangen, als het past bij hun voedingsvoorkeuren en behoeften.

Tarwebloem en bloem voor alle doeleinden bevatten meer koolhydraten dan amandelmeel en zijn vetvrij. Daarom is tarwebloem niet geschikt voor mensen die een paleo- of keto-dieet volgen.

Bovendien bevat tarwebloem gluten, dus het is niet geschikt voor mensen die een glutenvrij dieet volgen.

Witte tarwemeel is een geraffineerd koolhydraat en kan een piek in de bloedglucose veroorzaken. De suiker in volkoren meel wordt langzamer opgenomen. Het kiezen van volle granen zoals tarwebloem in plaats van geraffineerde granen zoals witte bloem kan iemand helpen hun energie te behouden en hun gewicht te beheersen.

Tarwemeel en meel voor alle doeleinden zijn geschikt voor de meeste bakrecepten, maar het kan zijn dat mensen andere ingrediënten moeten aanpassen wanneer ze amandelmeel vervangen.

havermeel

Amandelmeel vervangen door havermeel

Mensen kunnen havermeel in een winkel kopen of het maken door havermout fijn te malen in een keukenmachine of blender.

Havermeel is lichter dan amandelmeel en kan bakwaren licht en luchtig maken met een subtiele nootachtige smaak. In vergelijking met amandelmeel is havermeel hoger in koolhydraten, maar lager in zowel calorieën als vet.

Haver is een goede bron van oplosbare vezels. Een studie uit 2017 gaf aan dat bèta-glucaan in haver helpt de cholesterol te verlagen en het risico op diabetes te verlagen. Bovendien suggereerde de studie dat haver ontstekingsremmende en antioxiderende effecten heeft.

Hoewel haver van nature glutenvrij is, kunnen de productieprocessen ze met gluten besmetten. Daarom moeten mensen met glutenintolerantie haver kopen die specifiek als glutenvrij is geëtiketteerd.

Amandelmeel vervangen door zonnebloemzaadmeel

Zonnebloemzaadmeel is een glutenvrij meel dat fabrikanten maken door zonnebloempitten tot poeder te malen.

Omdat het notenvrij is, is het misschien beter geschikt voor mensen met notenallergieën, evenals voor mensen die paleo- en keto-diëten volgen.

Zonnebloempitten zijn een goede bron van gezonde vetten en eiwitten. Bovendien leveren ze essentiële voedingsstoffen zoals magnesium, calcium en vitamine E.

Een review uit 2020 suggereerde dat zonnebloempitten veel gunstige eigenschappen hebben, waaronder:

  • Antioxidant
  • Ontstekingsremmend
  • Antihypertensivum
  • Huid beschermend
  • Antimicrobieel

Bij het gebruik van zonnebloempitmeel in recepten raden sommige bronnen aan om room van wijnsteen aan het recept toe te voegen om te voorkomen dat het voedsel groen wordt door chlorofyl dat in de zaden aanwezig is.

Andere notenmeel

Mensen kunnen amandelmeel ook vervangen door ander notenmeel, zoals cashew -, macadamia – of walnotenmeel. Als ze geen versies van deze meelsoorten in supermarkten kunnen vinden, kunnen ze er zelf een maken door niet-gearomatiseerde en ongezouten noten in een keukenmachine te malen.

Het voordeel van het gebruik van andere noten om amandelmeel te vervangen, is dat ze een vergelijkbare textuur en hetzelfde vetgehalte hebben, en dat een persoon zijn recept niet te veel hoeft aan te passen.

Bovendien zijn alle noten hoger in vetten en eiwitten en lager in koolhydraten dan gewone tarwebloem of haverbloem, dus veel notenmeel is geschikt voor keto- of koolhydraatarme diëten en kan elkaar gemakkelijk vervangen in recepten in hetzelfde volume.

Noten zijn rijk aan mineralen, vitamines en vezels, en onderzoek wijst uit dat ze mogelijk beschermend zijn tegen hart- en vaatziekten.

kokosnoot meel

Kokosnoot meel

Kokosmeel neemt snel vocht op. Daarom moet iemand die het in een recept gebruikt het misschien aanpassen door extra eieren of vloeistoffen toe te voegen. Kokosmeel kan recepten droog en kruimelig maken, dus het gebruik van half kokosmeel en een half ander type bloem kan zorgen voor een betere textuur tijdens het bakken.

Vergeleken met amandelmeel bevat kokosmeel meer verzadigd vet, natrium en suikers. Het bevat echter veel meer vezels dan amandelmeel, met 33 gram (g) vezels per 100 g bloem. Amandelmeel bevat iets minder dan 8 g per 100 g.

lijnzaadmeel

Lijnzaadmeel

Lijnzaad, dat sommige mensen lijnzaad noemen, heeft een nootachtige smaak en mensen kunnen het lijnzaadmeel met succes gebruiken bij het bakken en koken als amandelmeelvervanger.

Iemand kan gemalen lijnzaad kopen of hele zaden tot meel vermalen in een koffiemolen of blender. Gemalen lijnzaad kun je het beste in de koelkast bewaren, omdat het door het hoge vetgehalte snel ranzig wordt.

Lijnzaadmeel bevat meer koolhydraten dan amandelmeel, met 28,9 g koolhydraten per 100 g zaden.

Een recensie uit 2019 gaf aan dat lijnzaad gunstige effecten kan hebben op hart- en vaatziekten en kanker. Lijnzaad is ook een bron van ontstekingsremmende omega-3-vetzuren en kan constipatie helpen verlichten.

Conclusie

Mensen kunnen verschillende soorten meel gebruiken om amandelmeel te vervangen, afhankelijk van hun dieetwensen. Andere notenmeel zoals walnoot of macadamia hebben vergelijkbare voedingsprofielen en zijn geschikt voor mensen die een koolhydraatarm of keto-dieet volgen.

Mensen kunnen ook meel gebruiken dat gemaakt is van zaden zoals zonnebloem- of lijnzaad. Degenen die zich niet aan een koolhydraatarm dieet houden, kunnen meel voor alle doeleinden of volkoren meel gebruiken.

Bij het vervangen van amandelmeel door andere soorten meel in een recept, moeten mensen er rekening mee houden dat de smaak en textuur kunnen verschillen en dat ze mogelijk de hoeveelheden van andere ingrediënten moeten aanpassen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg Ons

BREINBOOST

Related Posts: