Wat is Een Keto Dieet en Hoe Dit Dieet Werkt

wat is een keto dieet

Posted On 02/10/2018

Bij de meeste mensen is inmiddels bekend geworden dat snel en gezond afvallen alleen kan lukken als jij de inname van de koolhydraten sterk gaat beperken. De meeste koolhydratenarme diëten verschillen alleen maar met de toegestane hoeveelheid suikers dat jij mag innemen. Wat extremere beperking van de inname van de koolhydraten is bij de keto dieet.

De toegestane hoeveelheid van de koolhydraten bij de keto dieet bedraagt maximaal 5% van de totale hoeveelheid calorieën die jij per dag consumeert.

Menu van dit dieet draait om relatief veel vet en veel eiwitten en zeer weinig koolhydraten. Overigens, deze koolhydraten mogen alleen maar van de toegestane groenten afkomen en niet van het fruit of granen.

keto dieet ervaringenWelk resultaat kun jij verwachten bij Keto Dieet

Drastische beperking van de inname van de koolhydraten leidt toe dat het lichaam de energie voor het normaal functioneren ergens anders gaat zoeken dan bij de suikers.

Deze omschakeling kan afkick verschijnselen veroorzaken. Jij gaat erg moe worden, want jouw lichaam moet wennen aan nieuwe energiebronnen. Dat heeft de tijd nodig. In begin ga jij je moe voelen en dat kan een aantal weken duren tot dat het over is.

Als jij begint te voelen dat jij moe wordt, zorg dat jij genoeg vetten en eiwitten binnenkrijgt. Hiermee moet jij niet beknibbelen. Dit is erg belangrijk.

Al snel zul je gaat merken dat je hongergevoel drastisch wordt verminderd. Jij merkt ook dat je nachtrust beter van wordt en dat je ‘s ochtends meer energie en levenslust krijgt.

In eerste instantie jij gaat veel plassen en dat is een goed teken. Het overtollige vocht wordt uit het lichaam verwijderd en jij gaat gelijktijdig afslanken.

Het afslankproces loopt als volg:

  • Jij wordt moe door afkickverschijnselen i.v.m. beperking inname suikers
  • Jouw hongersgevoel wordt ook snel verminderd
  • Na paar dagen begin jij veel te plassen want de overtollige vocht wordt uit het lichaam verwijderd
  • Na een paar dagen of weken jij begint je beter te voelen en je krijgt meer energie
  • Jij begint kilo’s kwijt te raken en het afslankproces is gaande

Afhankelijk van jouw postuur, stofwisseling en andere parameters die een rol spelen in het hele afslankproces, jij kunt verwachten dat je tussen een en 5 kilo’s per week gaat verliezen. Dat is echt veel, toch?

wat mag je eten bij ketop dieetIs Keto dieet gevaarlijk?

Op deze vraag is mijn antwoord heel kort, nee. Integendeel.

De overheid en de voedselindustrie hebben er alles aan gedaan om mensen te laten geloven dat vet eten slecht voor onze gezondheid is. Dit is de voornaamste rede dat een dieet die bestaat uit het consumeren van de veel vetten niet makkelijk wordt geaccepteerd.

De meeste mensen vinden het moeilijk om het vet in het eetpatroon te verhogen. Het verzadigde vet wordt in vele gevallen helemaal vermeden.

Het is erg moeilijk geworden om het gedachtepatroon over vetten te onderbreken. Het verzadigde vet is niet schadelijk voor het lichaam als het om het ketogeen dieet gaat.

Dat werd bewezen in het onderzoek van het John Hopkins Medical School. Uit dit onderzoek is gebleken dat het ketogeen dieet is veel gezonder dan een dieet met veel koolhydraten.

Er zijn inmiddels diverse studies verricht naar het effect van een ketogeendieet. De laatste tijd neemt de (wetenschappelijke) belangstelling voor dit dieet toe. Er zijn goede redenen voor: diverse onderzoeken hebben al veel eerder aangetoond dat een ketogeendieet hele goede resultaten had geboekt bij het behandelen van de epilepsie (vallende ziekte).

Tevens is uit de vele andere onderzoeken duidelijk geworden dat een ketogeendieet niet alleen het ontstaan van kanker kan voorkomen, maar ook als behandeling inzetbaar is bij bestaande kankers, vooral juist in de vergevorderde fases.

Ook bij celkweekstudies komt dit gunstig effect naar voren. Kankercellen groeien veel moeizamer zonder (veel) suikers in de buurt en deze cellen worden ook veel gevoeliger voor chemo en bestraling.

Dit dieet is ook aan te raden voor mensen die last van de diabetes hebben. Tijdens dit dieet wordt je koolhydraatinname verlaagd door o.a het weglaten van brood, pasta en andere meelproducten die doorgaans veel gegeten worden.

Je krijgt veel minder koolhydraten binnen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden volgens het Voedingscentrum. De Nederlandse artsen geven bij diabetespatiënten standaard nog veel medicatie zodat zij kunnen alle koolhydraten die door het Voedingscentrum aanbevolen zijn, goed in het lichaam op te nemen.

Hier moet je wel erg voorzichtig zijn. Start dit dieet nooit als je een diabeet bent zonder te overleggen met je diabetes verpleegkundige of je behandelende arts. Vanwege het drastisch verlagen van de inname van de koolhydraten heb jij minder behoefte aan insuline. De hoeveelheid insuline die je zelf toedient, moet weer bekeken worden.

Hoe weet je of jij in de ketose zit

Er zijn diverse methodes om achter te komen of jij al in ketose zit. Er zijn speciale ketose strips of ketosticks op de markt beschikbaar. Ik vind persoonlijk deze strips onbetrouwbaar. Er zijn mensen die wel 2 kilo in de week afvielen maar de ketose stick gaf aan dat zij niet in de ketose waren.

Naar mijn mening, een betere methode is simpelweg de koolhydraten gewoon te tellen. Als jij onder de 50 gram koolhydraten per dag binnen krijgt, dan zit je zo goed als zeker in ketose. Een goed teken dat aantoont of je in ketose zit is als je slechte adem krijgt. Dan is het zeker dat jouw lichaamsvet is aan het verbranden is.

Hoe Ziet een Keto Dieet Voedingschema Uit

Keto dieet is wel een streng dieet waarbij je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet. Het betekent dat je volgende producten moet vermeiden:

  • fruit
  • zoete groenten zoals wortels,
  • wraps
  • rijst
  • pasta
  • brood en dus ook geen pistoletje of stukje stokbrood meer bij de soep

En uiteraard geen snoepjes en koekjes maar daarvoor in de plaats worden er veel taarten gebakken op basis van amandelmeel, zoetstof en slagroom. Klinkt goed, toch?

Wat mag je dan wel eten als jij ketogeendieet volgt? Jouw dagelijkse voeding bestaat voornamelijk uit vette producten, onder andere de volgende:

  • Veel dierlijke voedsel zoals vlees, biefstuk, worstjes, salami, karbonade, rookworst, hamburgers en ja zelfs frikadellen mogen bij dit dieet
  • eieren,
  • melk (niet uit de winkel, maar rouw melk kopen bij een melkboer),
  • Volle yoghurt of kwark (vaak weer verrijkt met extra vet in de vorm van mascarpone)
  • Voeding op basis van mayonaise zoals eierensalade
  • Olijfolie en roomboter
  • Recepten met veel slagroom, mascarpone of creme fraiche.
  • Recepten met veel kaas, brie en spekblokjes
  • De groene groente zoals kool, broccoli, venkel, bleek selderij, spinazie en zo voorts.

Als jij met dit dieet wil starten is soms het moeilijk om een goede start te maken. Jij weet niet wat jij mag wel en wat je mag niet eten.

Om jou daarbij een beetje te helpen hebben wij een gratis Keto weekmenu samengesteld. Je kunt direct starten met dit zevendaagse menu en jij kunt gelijk inzien wat je deze week gaat eten.

Er zijn 21 recepten voor 7 dagen inclusief foto’s en illustraties. Voor elke dag ontbijt, lunch en diner. Klik hier om dit receptenboek gratis te krijgen!

Keto Dieet Ervaringen

Mijn man volgt dit dieet al een aantal weken. Deze tekst schrijf ik op 1 oktober 2018. Vier weken geleden is bij hem diabetes geconstateerd. Hij begon meteen met dit dieet vanwege zijn eerdere ervaring met dit dieet.

Hij heeft namelijk dit dieet 15 jaar geleden gevolgd en hij was toen in zeer korte tijd meer dan 25 kilo afgevallen.

Mijn man is ook een rolstoelgebruiker omdat hij een dwarslaesie heeft. Hij kan niet voldoende bewegen en dit was de voornaamste oorzaak van zijn diabetes.

Al na drie weken hij heeft al 5 kilo verloren, zijn bloedsuikerspiegel is normaal geworden en hij slaapt veel beter dan voorheen.  Dit is dus, de eerste hand getuigenis.

Hoe Kun Je Het Beste Beginnen Met Het Keto Dieet

De beste manier te starten met dit dieet is dat jij eerst alle suikerhoudende voedsel uit je voorraad opruimt. Hieronder gaan wij een klein stappenplan geven:

  1. Alle fruit, chocola, snoepjes, zoetjes en zoutjes opruimen en weggeven aan voedselbank of zo. Dit is een manier om niet in verleiding te komen.
  2. Download Gratis Keto Dieet Weekmenu en begin alvast een beetje te wenen aan het nieuwe dieet
  3. Als jij denkt dat je meer begeleiding nodig hebben, ga dan naar deze website en start Keto Revolutie Programma van de dieet deskundige Mitchel van Duuren. Daar krijg je alle benodigde informatie over Ketogeen dieet.
  4. Beginnen met afvallen

afvalen met keto dieet

Auteur Lily Cullens

Lilly Cullens is de initiatiefnemer en het gezicht van de Slank-Dieet. Na lange strijd heeft zij geleerd dat gezond leven niet vanzelfsprekend is en dat je zelf iets moet doen voor je goede gezondheid.

Related Posts

Wat is Intermittent Fasting – Alle Geheimen Op 1 Plek Onthuld!

Wat is Intermittent Fasting – Alle Geheimen Op 1 Plek Onthuld!

Wat is intermittent fasting? De meeste mensen die graag willen afvallen proberen diverse methoden om hun doel te bereiken. Sommige methodes zijn gezond en sommige minder gezond. Een methode die zeker gezond en effectief is intermittent fasting. De naam intermittent...

Is Intermittent Fasting Voor Vrouwen Gezond?

Is Intermittent Fasting Voor Vrouwen Gezond?

Intermittent Fasting werkt heel goed… voor bepaalde mensen… in bepaalde situaties. Werkt intermittent fasting bij vrouwen ook zo goed als bij mannen? Hmmm… Soms wel, soms niet is een kort antwoord. Niet iedereen reageert op dezelfde manier op dezelfde dieetbenadering....

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: