Het Chrono Dieet -Dit Mag Je Eten Als Je Chrononutrition Dieet Volgt

door | mrt 13, 2022 | Dieet | 0 Reacties

Spread the love

Vraag je je af welke voedingsmiddelen zijn toegestaan ​​in het chrononutrition dieet of chrono dieet die vaak genoemd wordt? Je bent nu op de juiste plaats gekomen, want we geven je een complete gids over wat je wel en niet moet eten!

Met een chrono-dieet moet je niet alleen afvallen, maar heb je ook geen hongergevoel en als je cellulitis hebt, die gaat hoogstwaarschijnlijk verdwijnen! Er worden geen calorieën geteld, maar je moet wel voorzichtig zijn en opletten welke voedingsmiddelen in een bepaald tijdstip zijn toegestaan ​​in je chrono-dieet en welke niet.

De meeste diëten beperken de inname van calorieën of de inname van één tot drie macronutriënten – koolhydraten, eiwitten en vetten. Met het chrono-dieet kun je bijna alles eten, maar het is belangrijk om de juiste voedingsmiddelen op het juiste moment van de dag te eten.

Het chrono-dieet is ontstaan ​​in Frankrijk in de jaren 80 en is gebaseerd op het principe dat je zoveel mag eten als je wilt, inclusief vetten, koolhydraten en eiwitten. Je moet echter bepaalde regels volgen die je zullen helpen gewicht te verliezen en een gezond uiterlijk te behouden.

Volgens Dr. Delabos (de uitvinder van dit dieet) is er een bepaalde tijd gedurende de dag waarop ons lichaam van nature hormonen en enzymen afscheidt die voedingsstoffen uit het voedsel afbreken tot energie (geen vet).

Vanwege de effectiviteit is dit dieet erg populair geworden.

Dit zijn de voedingsmiddelen die zijn toegestaan ​​in het chrono-dieet:

Chrono ontbijt en toegestane boodschappen

Eet dierlijke vetten en koolhydraten. Volgens Delabos scheiden ons lichaam veel enzymen af ​​die goed gebruik maken van al die eiwitten en vetten van het chrono-ontbijt, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Je bent vrij om bij ontbijt een ​​rijke en vette maaltijd te eten, met brood, boter, eieren, ham, worstjes en kazen. Deze maaltijd moet verzadigd zijn, zodat je overdag minder honger hebt. Dat is iets om naar uit te kijken als we ’s ochtends opstaan.

Het ontbijt is een zeer belangrijke maaltijd – het kan je dag maken of breken. De samenstelling van chronobrood is afhankelijk van het type meel en granen waarmee dit brood is bereid. Toegestane voedingsmiddelen in het chrono-dieet voor het maken van een chronobrood zijn:

  • Boekweit,
  • Haver,
  • Gerst,
  • Gierst
  • Rogge en
  • Spelt
  • Tarwe en maïs moeten worden vermeden.

Toegestane boodschappen voor chrono lunch

Voor chrono-lunch zijn de toegestane voedingsmiddelen voornamelijk eiwitten (van dierlijke of andere oorsprong). Liefst geen groenten! We laten dat in het begin voor het avondeten, wanneer ons doel is om af te vallen. Dit is een restrictieperiode, dus lees de regels!

Volgens deze arts kunnen minerale zouten in groenten gedurende de dag gewichtstoename en cellulitis veroorzaken.

Hier zijn enkele fouten die je kunt maken in je dieet, dus hoewel je gezond eet en mager bent, heeft je cellulitis. Mijn vriendin Nina onthulde ook een geweldige manier om ervan af te komen. Ze raakte volledig natuurlijk van haar cellulitis af en nu zijn haar benen, dijen en billen strak en stevig. Het is makkelijk. Lees haar ervaring en ontdek hoe je van cellulitis afkomt zoals zij. Haar verhaal is te vinden op deze link

Tussendoortje

Eet een beetje plantaardig vet: avocado, olijven, noten, pinda’s, boter, honing of 30 gram pure chocolade – iets meer dan 2 eetlepels. Als je geen beperkingen hebt, kun je ook fruit eten.

Fruit en snacks zijn alleen in beperkingen verboden!

Diner en toegestane voedingsmiddelen in het chrono-dieet

Chronodiner is de makkelijkste maaltijd van de dag met vis, oesters en ander wit vlees met een kleine hoeveelheid groenten.

Je kunt elke dag een glas of twee rode wijn of champagne consumeren (andere wijnen bevatten te veel suiker). Drink daarnaast water dat je kunt aanvullen met limoen, munt, grapefruit enzovoort.

Je kunt elke zondag iets eten wat je wilt (maar slechts twee maaltijden). Misschien is dit het moment voor taarten, koekjes en gebak?

Dus eigenlijk ontbijten als koningen, lunchen als prinsen en dineren als de armen.

We maken een grapje, maar in principe zou het avondeten het lichtste maaltijd moeten zijn.

Onderzoek bevestigt trouwens dat een lunch rijk aan eiwitten en koolhydraten helpt om het lichaamsgewicht beter op peil te houden dan een caloriearm, caloriearm dieet. Onthoud dat!

Principes van chronovoeding

De belangrijkste regel van dit dieet is dat er 5 uur verstrijkt tussen elke hoofdmaaltijd. Gedurende deze tijd mag je niets eten en je mag alleen het water drinken. Gedurende deze periode mag je geen fruit eten en geen vruchtensappen drinken.

Je kunt brood eten als lunch, maar het moet gemaakt zijn van gemengde bloem (boekweit, gerst, haver, rogge). Het gebruik van tarwe- of maïsmeel is ten strengste verboden. Je kunt gemengd meelbrood eten als ontbijt, maar meel voor lunch en diner moet je vermijden.

Lees hoe je goed chronobrood maakt.

Als ontbijt kun je alles eten wat je wilt, zoals we al zeiden. Dit is dus de beste tijd om het meeste voedsel gedurende de dag te consumeren.

Als het om snoep gaat, mag je tussen de lunch en het avondeten snoep consumeren, maar alleen in kleine hoeveelheden. Dus pure chocolade (met minimaal 75-80% cacao). Als je zonder zoetigheden kunt, kun je ze het beste helemaal niet consumeren.

Het is erg belangrijk om elke ochtend en bij voorkeur voor elke maaltijd een glas vers citroensap te drinken. Citroensap versnelt de stofwisseling en helpt je vet te verbranden.

Koffie en thee mag je wel drinken, maar die moeten suikervrij zijn.

Dit dieet duurt twee maanden en we hebben mensen gezien die in deze periode zijn afgevallen en een fantastisch resultaat hebben behaald.

Het systeem van voedselgebruik in het chrono-dieet

Nu zullen we je laten zien welke voedingsmiddelen zijn toegestaan ​​in het chrono-dieet en welke zijn verboden, en hoe je ze met elkaar kunt combineren.

Toegestane groenten in het chrono-dieet

  • Kappertje
  • Bloemkool
  • Koolrabi
  • Boerenkool
  • Kool
  • Venkel
  • Artisjok
  • Okra
  • Broccoli
  • Snijbiet
  • Verse bieten
  • Verse selderij
  • Uien (u kunt alle soorten eten)
  • Olijven
  • Komkommer
  • Tomaat
  • Champignons (allemaal eetbaar)
  • Paprika
  • Boerenkool
  • Aubergine
  • Prei
  • Radijs
  • Mierik
  • Alle soorten salades
  • Spinazie
  • Courgette
  • Wortel (vers)
  • Asperges
  • Paksoi
  • Kikkererwten

Zoals je kunt zien, is de lijst behoorlijk lang, dus je hebt veel opties.

Toegestaan ​​fruit in het chrono-dieet

Fruit is niet verboden in het chrono dieet als je niet beperkt bent. Het moet vooral voor snacks zijn.

Fruit is een verboden voedingsmiddel in het chrono-dieet tijdens de restrictieperiode. Waarom? We verliezen gemakkelijker gewicht zonder de aanwezigheid van suiker.

Dus welk fruit mag je? Je kunt fruit met een lage glycemische index consumeren, zoals:

  • Bessen,
  • Citrus
  • Verse appels,
  • Cranberry bonen,
  • Borlottibonen,
  • Gedroogde appels,
  • Verse vijgen,
  • Nectarines (vers),
  • Perziken (vers),
  • Pruimen (vers),
  • Kweepeer (vers),
  • Rozenbottel (vers),
  • Gekookt fruit – compote, zonder suiker,
  • Grapefruit, vers,
  • Passievrucht,
  • Peren (vers),
  • Mandarijn, mandarijn,
  • Bramen, moerbei
  • Bosbes,
  • Kersen,
  • Framboos, vers.
  • Rode bes,
  • Aardbeien, vers,

Toegestane oliën in het chrono-dieet

Wat het gebruik van olie in het chrono-dieet betreft, wordt het ingewikkeld omdat zonnebloem er niet toe doet, en deze andere oliën zijn vrij duur. Daarom kunt je ook reuzel gebruiken (bij het bakken van eieren of het stoven van vlees).

Toegestane oliën (koudgeperst) in het chrono dieet zijn:

  • Olijfolie,
  • Olijfolie uit afvallen,
  • Kokosnootolie,
  • Druivenpitolie

Zonnebloemolie en geraffineerde oliën zijn voedingsmiddelen die niet zijn toegestaan ​​in het chrono-dieet.

Toegestaan ​​meel in het chrono-dieet

Tijdens een chrono-dieet is meel toegestaan:

  • Boekweit,
  • Haver
  • Gerst,
  • Gierst,
  • Rogge en
  • Spelt

Na het dieet kunt je alle meelsoorten consumeren, maar zoals we al hebben vermeld, moeten maïs- en tarwemeel niet vaak worden gegeten.

Toegestane zuivelproducten in het chrono-dieet

Maak je geen zorgen, je kunt nog steeds genieten van goede zuivelproducten, want dit zijn de voedingsmiddelen die je mag:

  • Jonge kaas,
  • Oude kaas,
  • Melkwei,
  • Zelfgemaakte kefir (maar niet meteen aan het begin van het dieet),
  • Fetakaas (niet zo vaak, want het is best zout),
  • Crème fresh (ook niet zo vaak),
  • Zure room (zeldzaam),
  • Verse mozzarella (zeldzaam) en

Deze lijst is meer dan genoeg. Je kunt salades met kaas maken of apart consumeren.

Melk wordt niet geconsumeerd in het chrono-dieet omdat het lactose bevat. De enige melk die in het chrono-dieet mag, is amandelmelk (zelfgemaakte melk), omdat deze minder suiker bevat.

Melkwei in het chrono-dieet

Wat zuivelproducten betreft, moet je voorzichtig zijn als je een probleem heeft met een hoog cholesterolgehalte. Je kunt zuivelproducten consumeren, we hebben ze geteld, maar zorg ervoor dat het één keer per dag is.

Dus zowel zure melk als kaas kun je bijvoorbeeld als ontbijt consumeren.

Gedurende de week moet je maximaal 4 keer zuivelproducten eten.

Kaas in het chrono-dieet

Als je een beginner bent in het chrono-dieet en een grote fan van kaas, wees dan niet bang – je kunt kaas eten, maar de vraag is, welke kaas moet je eten tijdens het chrono-dieet?

Jonge kaas, feta en kwark evenals mozzarella (we hebben ze op een rijtje gezet).

Op welke kazen moet je letten?

Kaas, Trappist, Edam, Gouda, Parmezaanse kaas enzovoort.

Zuivelproducten eet je als je een restrictie hebt (of een chrono-dieet) alleen als ontbijt. Dat is heel belangrijk.

Koffie in het chrono-dieet

Koffie mag je wel drinken maar geen melk erbij!

Hoeveel koffie moeten we consumeren? Het is alles individueel. Twee kopjes koffie per dag worden aanbevolen – dus koffie is goed, maar nog steeds in kleine hoeveelheden.

Eieren in het chrono-dieet

Wat betreft eieren, als je ze eet dan eet je die dag niets anders zuivel. Meng dus geen eieren met kaas of een ander zuivelproduct dat we hebben vermeld.

Rijst in het chrono-dieet

Tenzij je voedingsdeskundige anders adviseert, mag je tijdens de restrictieperiode geen rijst eten. Als je in eerste instantie een kind bent, eet dan geen rijst. Je kunt de integraal later invoegen, maar niet meteen.

Rijst heeft een hoge glycemische index en de verwerking ervan is traag, dus we eten het niet als we proberen af ​​te vallen.

Aardappelen in het chrono-dieet

Aardappelen zijn niet strikt verboden in het chronische dieet, maar worden ook niet aanbevolen. Als je aardappelen echt niet kunt weerstaan, raden onze voedingsdeskundigen aan om ze met salade te consumeren. Eet het dus niet met eiwitten.

Bak hem bijvoorbeeld in zijn schelp en serveer met je favoriete salade. Als je van room met aardappelen houdt, kun je het ook eten, maar zorg ervoor dat het voor het ontbijt is. Eet altijd iets meer overvloedig voor het ontbijt.

Soja in het chrono-dieet

Soja wordt meestal vermeden. Het is meestal GMO, en het heeft ook invloed op hormonen bij vrouwen. Sommigen zeggen dat het zo is, en toch zijn er mensen die iets anders beweren. Soja heeft ook een grote hoeveelheid fytinezuur, bevat waterstof enzovoort. Dus weg met soja als je niet zeker weet hoe het wordt verbouwd en waar het vandaan komt.

Pompoen in het chrono-dieet

Pompoenen mogen tijdens de sperperiode niet worden gegeten. In plaats daarvan kun je sperziebonen, linzen, bonen…

Pompoen is gezond maar heeft een hoge glycemische index en daarom moet je het in eerste instantie niet eten.

Aan het begin van het chrono-dieet zijn sommige voedingsmiddelen uitgesloten, omdat het belangrijkste doel van dit dieet gewichtsverlies is. Daarom moet het lichaam wennen aan dit regime, om de functie van de alvleesklier en het suikergehalte in het bloed te stabiliseren.

Courgette in het chrono-dieet

We hebben courgette genoemd als groente die kan worden gebruikt in het chrono-dieet.

Ze behoren tot voedingsmiddelen met een gemiddelde glycemische index (15). Je kunt ze eten als lunch of zelfs als ontbijt.

Cacao in het chrono-dieet

We raden aan om overdag cacao te eten, meestal tijdens de lunch in de middag. Je kunt het drinken in combinatie met amandelmelk (zonder toegevoegde suiker) of in de vorm van chocolade (donkere chocolade met 70-80% cacao).

Zoet in het chrono-dieet

Als je in een crisis zit en je wilt iets zoets, dan moet je voorzichtig zijn. In plaats van chocolaatjes en andere zoetigheden, die verboden zijn, eet je een handvol rauwe amandelen of maak je limonade of thee van de oproep.

Wanneer je nog niet in de beperking zit, kan het zoet zijn, maar het is ook belangrijk wat hier bedoeld wordt:

  • Honing (bijv. wat suikervrije zelfgemaakte honing)
  • Bosboomsiropen,
  • Suikervrije jam
  • Snoepjes kun je als middagsnack consumeren en alleen dan.

Beperking betekent dat het zoet is buiten het dagmenu (en zelfs fruit). Dit gaat door totdat je overtollig gewicht verliest. Deze periode duurt minimaal 28 dagen (één maand).

Uiteraard kunt je de beperking eerder beëindigen, als je al tevreden bent met het resultaat. Als iemand een groot probleem heeft met het lichaamsgewicht, kan dit meer dan een jaar duren!

Honing in het chrono-dieet

Honing wordt tijdens de restrictieperiode helemaal niet aanbevolen in het chrono-dieet. In plaats van honing kun je stevia gebruiken.

Olijven in het chrono-dieet

Je kunt olijven eten. Maak een diner met sla, tonijn en olijven. Besprenkel met olijfolie en citroensap.

Pinda’s in het chrono-dieet

Tijdens de periode van beperking van noten, kunt je pinda’s consumeren (evenals amandelen, hazelnoten en cashewnoten). Na de beperking kun je ander fruit eten, maar niet te veel.

Bonen in het chrono-dieet

Zoals we al zeiden, zijn bonen toegestaan ​​(evenals sperziebonen, linzen) maar niet tijdens de restrictieperiode!

Waarom? Omdat er veel zetmeel in deze groente zit, en tijdens de afslankperiode, beperken we de hoeveelheid zetmeel en koolhydraten.

Zuurkool in het chrono-dieet

In de beperking kun je zuurkool consumeren, en natuurlijk later.

Paddenstoelen in het chrono-dieet

De energetische waarde van paddenstoelen is extreem laag en daarom zijn ze geschikt voor mensen die willen afvallen. Champignons kun je consumeren, maar vanwege hun hoge eiwitgehalte niet te combineren met vlees, maar alleen met groenten.

Soepen in het chrono-dieet

In het chrono-dieet zijn zowel soepen zonder noedels als soepen toegestaan, maar zonder groenten, oftewel stoofschotels.

Azijn in het chrono-dieet

Azijn mag niet worden gebruikt in het chrono-dieet. Je kunt het vervangen door citroensap.

Maïs in het chrono-dieet

Tijdens de restrictieperiode wordt er helemaal geen maïs geconsumeerd. Ook popcorn, dat is een snack.

Linzen in het chrono-dieet

Je hoeft linzen niet te mijden in het chrono dieet. De combinatie van linzen met vlees moet echter worden vermeden. Net als bonen die niet vermengen met eiwitten, doen linzen dat ook.

Sperziebonen in het chrono-dieet

Sperziebonen, maar ook rijst, erwten en kikkererwten kunnen worden gemengd met een lichter eiwit, zoals vis. De uitzondering is quinoa, die met alles kan worden gemengd.

We mengen dus geen koolhydraten met eiwitten. Koolhydraten gaan samen met koolhydraten (en er zijn uitzonderingen, zoals we al zeiden voor sperziebonen).

Spinazie in het chrono-dieet

Spinazie is wel toegestaan in het chrono-dieet. Spinazie kun je als groente eten.

Wortelen in het chrono-dieet

Wortelen zijn een niet-zetmeelrijke groente en daarom kun je ze zonder enige beperking consumeren. Het is belangrijk om deze groenten rauw te eten, niet om ze te koken.

Wat voor soort niet-zetmeelrijke groente is het? Het bevat minder koolhydraten en calorieën in vergelijking met zetmeelrijke groenten. Je kunt dus meer van deze groenten eten.

Bieten in het chrono-dieet

Wat bieten betreft, je kunt ze vers eten voor de lunch.

Granen in het chrono-dieet

Als ontbijt kun je volkoren granen eten (boekweit, gierst, gerst, haver, spelt). Van deze producten kun je ook zacht consumeren. Vlokken worden echter niet gegeten!

Walnoten in het chrono-dieet

Met name mag je tijdens de beperking van het chrono-dieet geen noten eten. Na de beperking kun je ook noten consumeren. Tijdens de restrictieperiode is walnotenboter (evenals andere noten zoals amandelen) echter toegestaan ​​als ontbijt.

De meeste mensen houden van het chrono-dieet omdat het je helpt gewicht te verliezen zonder honger te lijden en een grote beperking. Het enige dat je hoeft te volgen, zijn enkele belangrijke regels voor het combineren van voedingsmiddelen.

Maaltijden overslaan is verboden, vooral het avondeten, wat erg belangrijk is. Dit dieet is niet gericht op calorieën, maar op het juiste voedsel op het juiste moment.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg Ons

BREINBOOST

Related Posts: