Wat kan de simpele melkwei voor je gezondheid doen!

door | feb 27, 2022 | Gezondheid | 0 Reacties

Spread the love

Melkwei is een product die een redding is voor de mensen dier hun lever gezond willen (be)houden, die hun gewicht willen beheersen, die last van de maag hebben en nog veel meer. Maar wat is het dan melkwei en hoe wordt het gedronken? Met dit artikel gaan wij dat uitleggen. Het is een drank die heel eenvoudig is en ga je zeker leuk vinden.

Als je van zuivel houdt, dan is melkwei niet voor jou onbekend. Je kunt het echter zien als een bijproduct van sommige zuivelproducten, en de vraag is of het bij je opkwam of dit product iets voor jou is. Dat moet wel, want in de melkwei zit boordevol eiwitten, vitamines en die is heel goed voor de gezondheid.

Twijfel je bij dit idee en wat is de smaak ervan?

In feite is de smaak zelfs helemaal niet slecht. De smaak van de melkwei lijkt veel op de smaak van de yoghurt of zure melk, alleen is de melkwei vloeibaarder en transparanter.

Als je niet bekend bent met melkwei als voedingsmiddel, vind je hier een uitleg over wat het is, hoe je het kunt krijgen en enkele goede redenen om het te gaan drinken.

Wat is de melkwei?

Melkwei is het water dat vrijkomt bij de kaasproductie. Het is rijk aan voedingsstoffen en mag niet worden weggegooid omdat het beste van melk, tijdens de verwerking tot kaas, blijft erin. En als je dan zure melk opent, zie je water op het oppervlak. Dat water is wei.

Maar laten we eens kijken wat melkwei precies heeft!

Naast water bevat het 96% lactose, 4% caseïne, 50% mineralen en zouten en 93% wei-eiwit van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

Wei-eiwitten bevatten veel essentiële aminozuren die snel door het lichaam worden opgenomen. Essentiële aminozuren zijn aminozuren die niet door het menselijk lichaam worden aangemaakt, maar via de voeding moeten worden ingenomen.

Melkwei eiwitten zijn:

  • Alfa-lactalbumine – dit eiwit vormt 20-25% van het totale wei-eiwit. Het is rijk aan tryptofaan, dat verantwoordelijk is voor de aanmaak van serotonine, wat we nodig hebben voor een goed humeur, en melatonine, dat we nodig hebben voor een gezonde slaap.
  • Immunoglobulinen – deze eiwitten vormen 10-15% van wei-eiwit. Ze spelen een rol bij het versterken van de immuniteit omdat ze deelnemen aan de aanmaak van antilichamen die het organisme beschermen tegen pathogene ziektekiemen.
  • Bèta-lactoglobulion – dit is het meest voorkomende wei-eiwit en maakt 50-55% van het eiwit uit. Het is een uitstekende bron van essentiële vetzuren, vooral die welke van invloed zijn op het onderhoud en de opbouw van spieren. Daarom is melkwei populair onder sporters.
  • Lactoferrine maakt slechts 1-2% uit van wei-eiwit, maar speelt een zeer belangrijke rol bij het behoud van onze gezondheid omdat het de groei van schimmels en bacteriën voorkomt.
  • Glycomcropeptide maakt 15% uit van wei-eiwit en speelt een rol bij het creëren van een verzadigingsgevoel. Dit maakt melkwei goed voor gewichtsverlies.
  • Albumine zijn eiwitten die in de lever worden aangemaakt en verantwoordelijk zijn voor het transport van veel mineralen, hormonen en vetzuren en die de algehele gezondheid beïnvloeden.

melkwei gezond

Voedingswaarden van de rauwe melkwei

  • Koolhydraten. Melkwei is rijk aan koolhydraten in de vorm van lactose.
  • Mineralen. Hun verhouding hangt af van het proces van kaasmaken, maar er zijn vooral calcium, fosfor, zink, kalium en magnesium. Eén glas melkwei kan voorzien in 25% van de dagelijkse behoefte aan calcium en fosfor, 10% van de behoefte aan zink en ongeveer 7% van de behoefte aan kalium en magnesium.
  • Vitaminen. Vitaminen zijn ook aanwezig in wei, meestal B-complex. Met één glas voldoe je aan 10% van je dagelijkse behoefte aan thiamine wat eigenlijk een andere naam voor vitamine B1 is, en vitamine B6, 20% van je behoefte aan pantotheenzuur of vitamine B5 en vitamine B12 en ongeveer 30% van je behoefte aan riboflavine.

Is iedere soort melkwei hetzelfde en welke soorten zijn er?

De kwaliteit van melkwei en de specifieke samenstelling is afhankelijk van het type kaas dat wordt gemaakt. Het kan zoet zijn, of het kan zuur zijn, dat ontstaat wanneer lactose (melksuiker) wordt omgezet in melkzuur.

In wezen kan melkwei worden onderverdeeld in 2 soorten:

  1. Rauwe vloeibare melkwei verkregen door het stremmen van melk, en geiten wei wordt bijzonder gewaardeerd. Rauwe melkwei is een troebele geelgroene vloeistof met een zure smaak.
  2. Melkwei poeder is een eiwitpoeder verkregen uit melkwei, geproduceerd met een methode die de natuurlijke eigenschappen van aminozuren niet vernietigt. Wei-eiwitpoeder is iets dat vooral door sporters wordt gebruikt als voedingssupplement en ook wordt gebruikt om af te vallen. Een populair dieet is daarop gebaseerd en staat bekend als het liposuctiedieet.

Waar is wei goed voor?

Hieronder heb ik een aantal feiten benoemd over gezondheidsvoordelen van deze magische drank. Hopelijk vind je zelf voldoende redenen om deze gezonde drank te gaan consumeren.

Melkwei is goed voor de immuniteit te verhogen

Melkwei stimuleert de aanmaak van antioxidanten in het lichaam, stoffen die werken tegen gifstoffen in het lichaam, oxidatieve stress verminderen en ernstige en chronische ziekten voorkomen. Ik haal de meeste van mijn antioxidanten uit mijn voeding, maar niet uit glutathion. Het wordt geproduceerd door ons lichaam en de productie ervan hangt rechtstreeks af van de toevoer van aminozuren door het lichaam. In het bijzonder is cysteïne nodig voor de synthese van glutathion. Melkwei is rijk aan cysteïne, dat het lichaam helpt oxidatieve stress te bestrijden en de immuniteit te versterken.

Melkwei is goed om af te vallen

Wei, meer bepaald de eiwitten, kunnen helpen bij het afvallen, omdat melkwei het gevoel van verzadiging verbetert. Daarom is de eetlust lager, dus er is geen overmatig overeten.

Studies hebben aangetoond dat een eiwitrijk dieet het verlangen naar voedsel en de behoefte aan nachtmaaltijden kan verminderen. Melkwei is een geweldige manier om eiwitten binnen te krijgen, en het is ook een goed idee om meer te weten te komen over de rol van eiwitten in ons lichaam.

Er wordt ook aangenomen dat wei-eiwitten het metabolisme kunnen versnellen door 80-100 calorieën meer per dag te verbranden, en dit kan zeker helpen bij het afvallen. Natuurlijk is het niet voldoende om alleen hierop te vertrouwen, maar je moet ook gezond eten en een normale dagelijkse hoeveelheid calorieën (of minder) consumeren. Voor volwassenen is dat gemiddeld 2000 calorieën per dag.

Verlaagt hoge bloeddruk

Studies hebben aangetoond dat bepaalde peptiden in wei, lactokinen genaamd, werken als angiotensineconverterende enzymremmers (ACE-remmers) en een gunstig effect kunnen hebben op het verlagen van hoge bloeddruk.

Melkwei voor lever en nieren

Een van de meest genoemde gezondheidsvoordelen van melkwei is die gerelateerd aan de gezondheid van de lever, en vooral de verminderde problemen veroorzaakt door leververvetting. Melkwei levert namelijk aminozuren die helpen bij de regeneratie van de lever en de synthese van glutathion, dat de lever beschermt.

Door hoge bloeddruk te verlagen, vermindert het ook leverstress, en door een gevoel van verzadiging te geven, helpt het de vetafzetting op de lever te verminderen.

Men moet het hier echter niet als vanzelfsprekend beschouwen en overdrijven met melkwei en zijn eiwitten. De nieren en de lever hebben de taak om afvalproducten en gifstoffen uit het lichaam te verwijderen die ontstaan ​​tijdens het proces van eiwitsynthese. Hierdoor ontstaat een afvalproduct genaamd ureum, dat wordt uitgescheiden en gefilterd door de nieren. Te veel eiwit kan ervoor zorgen dat de nieren en lever overbelast raken.

Belangrijk: Melkwei is goed voor de mensen die problemen van een ​​tragere leverfunctie of leververvetting hebben. Bij een ernstige leverziekte kan een verhoogde eiwitinname de aandoening verergeren.

Melkwei is goed om cholesterol te verlagen

Als je een hoog cholesterolgehalte heeft, dat je gemakkelijk kunt controleren door bloed en laboratoriumanalyses te nemen, kan melkwei helpen dit te verlagen. Sommige onderzoeken die over dit onderwerp zijn uitgevoerd, hebben aangetoond dat het consumeren van wei-eiwit aanzienlijk kan helpen bij het verlagen van het slechte cholesterolgehalte en het totale triglyceridengehalte bij mensen met overgewicht.

Melkwei voor gezicht en huid

Melkwei is rijk aan melkzuur, een tot alfahydroxyzuren (AHA-zuren). De rol van deze zuren, en dus de melkwei voor het gezicht, is het verwijderen van dode huidcellen en het snellere herstel ervan.

Het hoeft niet alleen nuttig te zijn voor het gezicht, het is ook goed als cosmetica voor de huid als geheel, en zelfs voor het haar.

Hoe wordt melkwei in dit geval gebruikt?

  • Bij nemen van het bad toevoegen en krijg je een fluweelzachte huid
  • Reinig de onzuiverheden van het gezicht ermee door in het water toe te voegen
  • Verwijder de roos in je haar door je haar met melkwei uit te spoelen, het 10 minuten te laten inwerken en daarna met water uit te spoelen.
  • Maak een gezichtsmasker van gelijke hoeveelheden melkwei poeder en honing. Voeg gedestilleerd water toe om de gewenste dichtheid te krijgen en breng aan op het gezicht. Laat een half uur intrekken en regenereer de gezichtshuid.

Melkwei voor diabetes type 2

Type 2-diabetes is een ziekte die optreedt als gevolg van de onjuiste functie van insuline, die de hoge bloedsuikerspiegel niet reguleert. Wei-eiwitten kunnen het insulinegehalte, en dus de functie ervan, verhogen en het suikergehalte in het bloed verlagen. In dit geval is het beste om melkwei voor een maaltijd in te nemen, vooral als de maaltijd aan koolhydraten rijk is.

Als je echter aan deze of een andere ziekte lijdt, is het geen goed idee om een ​​arts te raadplegen voordat je melkwei gebruikt.

melkwei poeder

Melkwei voor spieren

Een van de redenen waarom melkwei populair is onder atleten en bodybuilders, is dat het de groei van spiermassa stimuleert. Het is natuurlijk niet nodig om een ​​professionele atleet te zijn om deze voordelen te proberen. We verliezen namelijk allemaal spiermassa naarmate we ouder worden, en vetophopingen nemen daarvoor meestal de plaats in. Aminozuren met een niet-polaire zijketen, vooral leucine, zijn vooral belangrijk voor het versterken van spieren. Leucine heeft het vermogen om de aanmaak van groeihormoon te stimuleren.

Om ervoor te zorgen dat melkwei voor spieren effect heeft, is het noodzakelijk dat de voeding al rijk is aan eiwitten, maar ook dat je beweegt en aan lichaamsbeweging doet. Zonder je inspanningen om je spieren in vorm te houden, zal geen enkel supplement je helpen.

Hoe melkwei te drinken en hoeveel per dag?

Het antwoord op de vraag hoe je melkwei drinkt hangt af van of het vloeibare melkwei of melkwei poeder is.

Is het een vloeibare variant, drink dan 2 keer per dag melkwei, of een halve liter melkwei per dag. Het eerste glas drinkt je het beste ’s morgens voor de maaltijd op een lege maag. Je kunt er nog een nemen voor de lunch of het avondeten (of in plaats van het avondeten als je van plan bent om melkwei te gebruiken om af te vallen)

Aan sommige maaltijden kun je vloeibare melkwei toevoegen in plaats van water.-

Is het een poeder, dan hangt de hoeveelheid af van het merk dat je gebruikt. Het kan op het product zelf worden gedrukt. In principe is het belangrijk om niet te overdrijven met de hoeveelheid melkwei eiwit. Bereken hoeveel eiwit je per dag nodig hebt – 0,8 g eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Houd rekening met de hoeveelheid eiwitten die je eet.

20-50 g melkwei poeder is de meest aanbevolen hoeveelheid.

Je kunt melkwei poeder roeren in water, fruitshakes en dergelijke.

Waar te koop melkwei en prijs?

Vloeibare melkwei is te vinden en in alle beter gesorteerde winkels. Het belang van dit product en de behoefte eraan wordt erkend door veel bedrijven die zich bezighouden met melkverwerking en daarom vloeibare melkwei produceren. Dit product is vrij goedkoop en er is geen reden om het niet te proberen. De prijs van melkwei in deze vorm ligt rond de een euro per liter.

Als het om wei-poeder gaat, kun je het krijgen bij natuurvoedingswinkels. Het is ook te vinden verrijkt met verschillende smaken, zoals de smaak van chocolade, vanille en dergelijke. De prijs van melkwei poeder is ongeveer 7 euro (250g).

Wei-eiwitpoeder bedoeld voor sporters zit meestal in een verpakking van 1 kilogram en de prijzen liggen tussen 25 en 33 euro.

Melkwei ervaringen

Ervaring met melkwei leert dat het makkelijk is om te veel te nemen omdat melkwei lekker is, dus wees voorzichtig!

Over het algemeen is het in normale hoeveelheden veilig voor de gezondheid en licht verteerbaar. De ervaring leert echter dat overmatige consumptie problemen kan veroorzaken zoals een opgeblazen gevoel, diarree, krampen, misselijkheid of zelfs buikpijn.

Melkwei is niet geschikt voor mensen die gevoelig zijn voor lactose, maar ook niet voor mensen met chronische lever- of nieraandoeningen.

Hoe wordt melkwei gemaakt?

Melkwei is makkelijk te maken, we dagen je uit om het ook uit te proberen. Zo krijg je niet alleen een gezond drankje, maar ook nog eens gezonde kaas.

Het is het beste om daarvoor volle melk te gebruiken, en idealiter geitenmelk, omdat deze melk een bijzonder goed effect op het versterken van de immuniteit en de gezondheid heeft.

Voor het maken van kaas wordt stremsel of gist gebruikt, dat je zowel in beter gesorteerde winkels als in natuurvoedingswinkels kunt krijgen. Je kunt ook rauw melk gebruiken en die kun je meestal bij een boer kopen.

Bereidingsproces melkwei:

Voor de bereiding wordt 4 liter melk en 2 eetlepels stremsel gebruikt. Giet de melk in de grote kookpan en verwarm deze, maar de melk mag niet koken. Je giet er stremsel in. Laat in een warme kamer achter. Na een tijdje verschijnen er klontjes, oftewel zure melk. Dan is het tijd om de kaas door kaasdoek te zeven. De vloeistof die je zeef is melkwei.

Als je geen stremsel kunt vinden, probeer dan citroensap of azijn om melk te verzuren en melkwei te maken.

Hoe maak je melkwei met citroen?

Per liter melk wordt het sap van één citroen (of 8 theelepels) gebruikt. Als je geen citroensap hebt, kun je dezelfde hoeveelheid azijn toevoegen. Zet de melk (wederom de volvette versie) op te warmen, haal dan van het vuur en voeg het citroensap toe terwijl het warm is (of azijn). Warm laten staan. Wanneer melkwei zich op het oppervlak vormt, zeef het door gaas en gebruik het.

Dit is absoluut een eenvoudige en goedkope manier om aan je gezondheid bij te dragen. Probeer het eens en laat ons je ervaringen weten.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg Ons

BREINBOOST

Related Posts: