Hoe Kan Serotonine Tekort Jouw Gewicht Beïnvloeden?

serotonine tekort

Posted On 13/11/2019

Serotonine is een neurotransmitter en hormoon dat onder andere het dag-nachtritme beïnvloedt en je helpt prettig te voelen. Wat veel mensen echter niet weten is dat serotonine nog veel meer belangrijke lichaamsfuncties heeft. Een tekort aan serotonine kan leiden tot:

  • ongezond eten en eetbuien,
  • overgewicht en
  • allerlei aanverwante ziektes en aandoeningen tot gevolg.

Door je voedingspatroon regelmatig aan te passen kun je jouw hormoonhuishouding weer in balans brengen waardoor een serotonine tekort en dus overgewicht voorkomen kan worden.

Wat is serotonine en waarom is het zo belangrijk voor onze gezondheid?

De meeste mensen hebben wel eens van serotonine gehoord. Meeste weten dat dat dit stofje je blij en gelukkig maakt en ook dat je er goed van in slaap komt.

Dit klopt allemaal, maar daarnaast heeft serotonine nog enkele hele andere belangrijke functies. Serotonine, door wetenschappers meestal 5-hydroxytryptamine of 5-HT genoemd, is een neurotransmitter en hormoon dat behalve de gemoedstoestand ook enkele vitale lichaamsfuncties reguleert zoals:

  • het immuunsysteem,
  • de nierfunctie,
  • hart- en bloedvaten en
  • de spijsvertering.

Dankzij serotonine voel je jezelf dus niet alleen ‘happy’ en ’s ochtends goed uitgerust, het houdt ook bijvoorbeeld je bloeddruk op een gezond niveau en zorgt ervoor dat je lichaam voldoende weerstand kan bieden tegen ziekteverwekkers.

Ongeveer 80% tot 90% van alle serotonine bevindt zich in het maag-darmkanaal, waar het een belangrijke bijdrage levert aan de regulering van de spijsvertering. Daarnaast maakt het lichaam ook zelf serotonine aan in de hersenen door de stoffen tryptofaan en 5-HTP (5-Hydroxytryptopfaan) met behulp van enzymen tot serotonine om te zetten.

Hoe ontstaat een serotonine tekort?

Een serotonine tekort kan veroorzaakt worden door diverse factoren. Sommige mensen kunnen door een genetische afwijking zelf niet voldoende serotonine aanmaken of opnemen, maar als een genetische achtergrond niet de reden is van het serotoninetekort dan is de oorzaak meestal stress, een chronisch slaaptekort, te weinig bewegen, te grote blootstelling aan toxische stoffen, een ongezond voedingspatroon en/of een disbalans in de hormonen.

Vooral wat je eet kan grote consequenties hebben voor je serotoninegehalte, want als je serotonineniveau lager wordt krijg je steeds meer behoefte aan suiker- en koolhydraatrijke voeding. Alhoewel suiker- en koolhydraatrijke voeding de aanmaak van serotonine in eerste instantie stimuleert, gaat het lichaam ook meer insuline produceren.

Bij een structureel te hoge insulineproductie raakt de hormoonspiegel uit balans, en dit heeft tot gevolg dat het lichaam steeds minder goed in staat zal zijn om serotonine aan te maken en op te nemen. Door het serotonine tekort en insuline overschot dat hierdoor ontstaat, neemt de behoefte aan suiker- en koolhydraatrijke voeding toe, waardoor je lichaam nog meer insuline gaat aanmaken.

De vicieuze cirkel die zo ontstaat, is vaak moeilijk te doorbreken, en daardoor kun je van een serotoninetekort op den duur overgewicht krijgen.

Behalve dat je voedingspatroon je hormoonspiegel beïnvloedt, is je voeding ook de belangrijkste bron van tryptofaan en 5-HTP (de stoffen die nodig zijn voor de aanmaak van serotonine in de hersenen), dus als je een ongezond voedingspatroon hebt waarin deze stoffen te weinig voorkomen kun je lichaam ook te weinig stoffen die nodig zijn om serotonine aan te maken uit je voeding halen.

Wat zijn de gevolgen van een serotonine tekort?

Als je lichaam te weinig serotonine aanmaakt kan dit leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, zowel of fysiek als mentaal vlak.  De belangrijkste aanwijzingen die kunnen duiden op een serotonine tekort zijn:

  • lusteloosheid,
  • depressieve gevoelens,
  • concentratieproblemen en
  • chronische pijn (fibromyalgie, migraine, rugpijn).

Daarnaast krijg je als gevolg van een serotonine tekort eetbuien en een onbedwingbare trek in suiker- en koolhydraatrijke voeding. Bovendien is een serotonine tekort ook in verband gebracht met ademhalingsproblemen, hartfalen en wiegendood, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je serotoninegehalte altijd op een gezond niveau is.

Er zijn nog veel meer symptomen die kunnen wijzen op een serotonine tekort, lees daarvoor het volledige artikel op de ledensite (zie onderstaande voor verwijzing), dit is een samenvatting.

Hoe kun je een serotonine tekort verhelpen of voorkomen?

Je kunt een serotonine tekort voorkomen door gezond en gevarieerd te eten en voor een voedingspatroon te kiezen dat voornamelijk uit verse (biologische) groenten, complexe koolhydraten, gezonde eiwitten en vetten bestaat.

Er zijn daarnaast specifieke voedingsmiddelen en superfoods die rijk zijn aan tryptofaan en/of 5-HTP. Deze voedingsmiddelen mogen niet in je voedingspatroon ontbreken, zoals biologische vrije uitloop eieren, vis, rauwe cacao en spirulina. Er zijn nog talloze andere voedingsmiddelen en superfoods die je kunt eten om een serotonine tekort te voorkomen of te verhelpen, lees daarvoor het volledige artikel.

Als je dagelijks teveel suiker- en koolhydraatrijke voeding eet en/of last hebt van eetbuien of onbedwingbare trek in suikers en koolhydraten dan is de kans groot dat je een disbalans hebt in de hormonen en mogelijk een serotonine tekort. In dat geval kun je het beste beginnen met naar je voedingspatroon te kijken, want die ligt aan de basis van een gezonde hormoonhuishouding.

Een disbalans in de hormoonspiegel kun je herstellen door suikers en koolhydraten zoveel mogelijk te mijden, maar dit is voor veel mensen een grote opgave omdat bijna alle voeding die wij tegenwoordig eten vol met koolhydraten en suikers zit.

Wat kan ik nog doen om mijn voedingspatroon aan te passen?

Ook is het lang niet altijd even makkelijk om goede vervangers te vinden voor voedingsmiddelen die traditioneel een belangrijk deel uitmaken van ons voedingspatroon, maar wel vol met suikers en koolhydraten zitten, zoals brood, pasta en ontbijtgranen.

De Ketox24 Methode is speciaal ontwikkeld voor mensen die een disbalans in de hormoonhuishouding hebben. Bij dit programma staat het in balans te brengen van je hormonen centraal en leer je wat de basisstappen zijn om je hormonen weer in balans te brengen.

Uiteraard wordt er in het programma veel aandacht geschonken aan lekker en gezond eten, daarom krijg je gedurende het hele programma naast veel nuttige informatie en handige tips ook heel veel heerlijke recepten voorgeschoteld.

Klik op deze link als je meer wil weten over de Ketox24 Methode.

Bron: https://jessevandervelde.com/serotonine-tekort-en-gevolgen-voor-gewicht/

Kan ik gebruik maken van een serotonine supplement om serotonine tekort te gaan?

Om een serotonine tekort tegen te gaan, kun je de Serotonine Booster te gebruiken. Lees hieronder meer informatie van de Serotonine booster van AlphaVit:

De Serotonine Booster van AlphaVit wordt gekenmerkt door de volgende belangrijke eigenschappen:

– U voelt zich gelukkiger dankzij Griffonia (5-HTP).
– Een natuurproduct met Griffonia (5-HTP) wat goed is voor het zenuwstelsel.
– 100% natuurlijk voedingssupplement.
– Bevat een essentieel aminozuur, dat het lichaam niet zelf kan aanmaken.
– Met 5-HTP, de directe voorloper van serotonine.
– Een waardevolle combinatie van 5-HTP, – L-Tryptofaan en vitamines.
L-Tryptofaan is een essentieel aminozuur. Dit aminozuur is een voorloper van serotonine in het lichaam.
– Dit product is vrij verkrijgbaar, geeft geen gewenning en kan langdurig worden gebruikt.
– Met de vitamines C, B1, B3 en B6 die onder andere zorgen voor het goed functioneren van het zenuwstelsel.
– Deze B-vitamines zijn goed voor de gemoedstoestand.
– Dit supplement is inzetbaar bij futloosheid door de aanwezigheid van vitamine C.

Aan AlphaVit Serotonine Booster zijn vitamine B6 en vitamine C toegevoegd. Deze vitamines helpen bij vermoeidheid. U wordt opnieuw fit.

Wat doet Serotonine Booster?

Voel u fit met de AlphaVit Serotonine Booster
Griffonia simplicifolia is een Zuid-Afrikaans kruid dat op natuurlijke manier goed is voor het zenuwstelsel. Aan de tabletten is naast Griffonia bovendien het essentiële aminozuur L-tryptofaan toegevoegd. De Serotonine Booster bevat ook extra vitamines als B1, B3 en B6 voor de gemoedstoestand en geestelijke veerkracht. Vitamine C helpt bij vermoeidheid.

Weldadig, mild en natuurlijk
De natuurlijke ingrediënten uit het tablet, waaronder Griffonia (ook wel 5-HTP) en L-Tryptofaan, worden eenvoudig door het lichaam opgenomen. Beide stoffen zijn voorlopers van serotonine.

Natuurlijke energie
Serotonine Booster van AlphaVit bestaat uit een unieke samenstelling van 100% natuurlijke bestanddelen. U profiteert van de volgende voordelen:
– U voelt zich gelukkiger, dankzij Griffonia (5-HTP).
– Een waardevolle combinatie van 5-HTP met L-Tryptofaan en vitamines.
– U wordt opnieuw fit, dankzij toevoeging van vitamine B6 en vitamine C.
– Activeert uw natuurlijke energie in het lichaam, dankzij toevoeging van magnesium.

Griffoniazaden bevatten van nature 5-Hydroxytryptophaan (5-HTP) dat ook door ons lichaam zelf kan worden gemaakt vanuit het aminozuur tryptofaan. 5-HTP is de directe voorloper van de lichaamseigen stof serotonine. Serotonine kan in het lichaam weer verder worden omgezet in melatonine. De Serotonine Booster bevat zowel L-tryptofaan als 5-HTP. Waar 5-HTP direct beschikbaar is voor het lichaam, is L-tryptofaan de bouwstof voor 5-HTP op de wat langere termijn.

Energie en geestelijke balans
Aan Serotonine Booster zijn B-vitamines, vitamine C en D3 toegevoegd. Vitamine B6 en vitamine C kunnen een gebrek aan energie helpen verminderen. Vitamine B3 en B6 zijn gunstig voor een goede geestelijke balans.

Uniek product
Serotonine Booster van AlphaVit is een uniek product omdat de uitgebalanceerde samenstelling van ingrediënten zowel tryptofaan als 5-HTP bevat. In combinatie met extra vitamines en mineralen krijgt u waar voor uw geld met dit veelzijdige natuurproduct. Bron: www.bol.com

Klik hier om Serotonine Booster te bestellen.

Auteur Lily Cullens

Lilly Cullens is de initiatiefnemer en het gezicht van de Slank-Dieet. Na lange strijd heeft zij geleerd dat gezond leven niet vanzelfsprekend is en dat je zelf iets moet doen voor je goede gezondheid.

Related Posts

Inzicht in Slapeloosheid en 5 Stappen om Sneller in Slaap te Vallen

Inzicht in Slapeloosheid en 5 Stappen om Sneller in Slaap te Vallen

Slapeloosheid treft op een of ander moment veel mensen. Bijna de helft van de volwassenen maakt in zijn leven een periode van slapeloosheid door. Bij mensen die lijden aan chronische slapeloosheid kan dit maanden of zelfs jaren aanhouden. De oorzaak van slapeloosheid...

10 Gezonde Voedingsmiddelen die Helpen Beter Concentreren + Mind Booster Review

10 Gezonde Voedingsmiddelen die Helpen Beter Concentreren + Mind Booster Review

Je luistert vaak naar het geroezemoes over voedingsmiddelen en voedingssupplementen, en je begint te geloven dat deze voedingsmiddelen alles kunnen, van het verscherpen van de focus tot het verbeteren van geheugen, aandacht spanne en hersenfunctie.

Maar werken ze echt? Het valt niet te ontkennen dat naarmate we ouder worden, ons lichaam samen met ons ouder wordt. Het goede nieuws is dat je je kansen op het behouden van een gezond brein kunt vergroten als je “slimme” voedingsmiddelen en dranken aan je dieet toevoegt. Hieronder kun je 10 voedingsmiddelen die helpen beter concentreren, vinden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: